Biografije Karakteristike Analiza

Memoari njemačkih oficira o kursu Kursk. „Nikada nisam video toliko krvi

Reflex, Češka Republika
© RIA Novosti, Fedor Levšin

Bitka kod Kurska u julu 1943. pokopala je nemačke tenkove i nade

O ratu 1939-1945

Nakon što je pobjeda u Staljingradu uvelike pomogla Crvenoj armiji da povjeruje u svoju snagu, Nemci su uspeli da bar delimično povrate svoj narušen ugled zahvaljujući novoosvojenom Harkovu. Ipak, nisu odustajali od nade u radikalnu promjenu u istočnoj kampanji. Potpuna mobilizacija i povećanje proizvodnje oružja omogućili su im da u velikoj mjeri nadoknade pretrpljene velike gubitke. Nemci su se oslanjali i na nove srednje tenkove Panther, teške tenkove Tiger, samohodne artiljerijske jedinice Ferdinand, nove, dobro naoružane i brze avione Focke-Wulf (Fw 190A), modernizovane Heinkel bombardere (He 111) i napadne jednosede. avion Henschel (Hs 129). U bici kod Kurska, koja je počela 4. jula 1943. godine, Nemci su se spremali da ponovo dobiju prednost.

Prema podacima o mjesečnim gubicima, od početka implementacije plana Barbarossa do kraja marta 1943. godine, oružane snage Trećeg rajha izgubile su 2.237.656 ljudi mrtvih, ranjenih i nestalih na istočnom frontu (kumulativni gubici dostigli su 2.504.128 ljudi ), dok je, prema podacima štaba Vrhovne komande Kopnene vojske, neprijatelj izgubio 11 miliona mrtvih, zarobljenih i ranjenih, više nesposobnih za službu.

Prema zvaničnim ruskim podacima 1993. godine, u istom periodu, Crvena armija i mornarica izgubile su 2.325.909 mrtvih, 387.171 umrlo od rana, 414.692 umrlo u bolnicama i umrlo u hitnim slučajevima, odnosno ukupno 3.127.772 osobe. Još 3.994.831 je nestalo ili zarobljeno, a 5.913.480 je ranjeno, granatirano ili izgorjelo. Odnosno, Nemci su pretpostavljali da će ruske snage pre ili kasnije nestati.

Rješenje: Kurska izbočina

Prema njemačkoj komandi, Kurska izbočina, koja je stršila daleko na zapadu, skrivala je povoljnu priliku da opkoli, a zatim porazi armije Centralnog i Voronješkog fronta, koje su tu preuzele odbranu. Ovaj zadatak je trebalo da izvrše trupe na spojnim bokovima grupa armija Centar i Jug.

Kontekst

5. jul: Pakao na Kurskoj izbočini

Die Welt 30.04.2016

Kladite se na "Tigra" i "Pantera"

Die Welt 06.07.2013

Mnogo grešaka na putu do Kurske izbočine

Die Welt 24.05.2013. Operacija je nazvana „Citadela“, a u operativnom naređenju, koji se citira u vojnom biltenu Wehrmachta, stoji: „Ova ofanziva je odlučujuća. Trebalo bi da prođe brzo i da se završi neospornim uspehom... Stoga je potrebno što temeljnije i intenzivnije sprovesti sve potrebne pripreme. Najbolje formacije, najbolje oružje, najbolja komanda i velika količina municije - sve se to mora baciti u glavne sektore fronta. Svaki komandant i svaki običan vojnik mora shvatiti odlučujuću važnost ove ofanzive. Cijeli svijet bi trebao znati za pobjedu kod Kurska.”

Ali ni sovjetska komanda nije zadremala. Njegova obavještajna služba unaprijed je obavijestila o njemačkim planovima. Nakon pažljivog razmatranja, odlučeno je da se krene u dobro pripremljenu odbranu, a nakon što su neprijateljske udarne formacije iscrpljene, preći u kontraofanzivu. Ogromne snage bile su koncentrisane na području Kurske izbočine, znatno nadmoćnije od neprijateljskih snaga: 1.910.361 vojnika, 31.415 topova i minobacača, 5.128 tenkova i samohodnih artiljerijskih postrojenja i 3.549 aviona protiv 776.907 minobacača,7,41,7,49, gubnjaka, tenkova i samohodnih artiljerijskih instalacija i 1830 neprijateljskih aviona.

Međutim, Nemci su uspeli da ostvare privremenu nadmoć u pravcu glavnog napada. Svaka od najbližih sovjetskih armija liniji fronta izgradila je tri linije odbrane. U junu 1943. godine, 300 hiljada ljudi učestvovalo je u stvaranju utvrđenja na Kurskom ispupčenju. Nikada prije u cijelom Velikom otadžbinskom ratu nije izgrađena tako velika i opsežna mreža rovova. Pored snažne protivoklopne odbrane, stvorena je i jaka protivavionska odbrana frontova i željeznica. Nakon nabrajanja svih ovih prednosti, postavlja se pitanje: zašto je onda gubitke, pre svega ljudstva i oklopnih vozila, pretrpela Crvena armija u Kurskoj bici, kako u fazi odbrane, tako i u fazi ofanzive? Odgovor leži u tehničkoj nadmoći njemačkih oružanih snaga, izuzetno visokoj kvalifikaciji tenkovskih posada i pilota, kojima danas čak i ruski stručnjaci odaju počast, u savršeno koordinisanim akcijama remontnih jedinica, koje su uspjele momentalno vratiti oštećene tenkove i samohodna artiljerija se vraća u službu, kao i u nizu drugih faktora.

Tri strateške operacije u jednoj bitci

U sklopu Kurske bitke, jedne od najvećih u Drugom svjetskom ratu, izvedene su tri velike strateške operacije. Prvo, ovo je Kurska odbrambena operacija - prva faza ovog grandioznog sukoba, u kojoj su trupe Centralnog i Voronješkog fronta, po cijenu kolosalnih gubitaka (u ljudima i opremi), zaustavile napredovanje njemačkih udarnih jedinica. Drugo, Orolska ofanzivna operacija ("Kutuzov"), koja je izvedena od 12. jula do 18. avgusta 1943. godine. Tokom ove operacije, trupe Brjanskog i Centralnog fronta i dio snaga Zapadnog fronta oslobodile su ogromnu teritoriju i nanijele porazan poraz Grupi armija Centar. Konačna operacija bila je Belgorodsko-harkovska strateška ofanzivna operacija („Rumjancev“), koja je izvedena od 3. do 23. avgusta, a tokom koje su trupe Voronješkog i Stepskog fronta oslobodile industrijsku oblast Harkov i porazile moćnu neprijateljsku grupaciju. , čime se stvaraju povoljni uslovi za oslobođenje lijeve obale Ukrajine. U Moskvi su 5. avgusta prvi put zagrmile svečane artiljerijske salve u čast oslobođenja Orela i Belgoroda.

Kolosalni gubici

Tokom 50-dnevne bitke kod Kurska, obe strane su pretrpele ogromne gubitke. Prema zvaničnim podacima, Sovjetski Savez je izgubio 863.303 vojnika, 5.244 topova i minobacača, 6.064 tenka i SPG-a i 1.626 aviona, dok je Njemačka izgubila 203.000 vojnika, 720 tenkova i SPG-ova i 681 avion. Nije vredno pomena da su, prema sovjetskim podacima, nemački gubici bili mnogo veći: 30 divizija, uključujući sedam tenkovskih divizija, od 400 hiljada do pola miliona mrtvih, nestalih i ranjenih, tri hiljade topova i minobacača, hiljadu i po tenkovi i samohodne artiljerijske instalacije, 3700 aviona.


© RIA Novosti, RIA Novosti

Međutim, i Nemci su preuveličavali svoje uspehe. Tokom prva četiri dana bitke kod Kurska, piloti Luftvafea prijavili su uništenje 923 sovjetska aviona, iako su stvarni gubici dostigli samo 566 aviona. Neki zapadni autori sugerišu da su sovjetski gubici u ovoj gigantskoj bici iznosili čak 1.677.000 mrtvih, zarobljenih, ranjenih i bolesnih, kao i 3.300 aviona naspram 360.000 mrtvih i ranjenih njemačkih vojnika (omjer 4,66 prema jedan).

Žestoke borbe na istočnom frontu imale su veliki uticaj na brojnost i borbenu efikasnost sovjetskih i nemačkih oklopnih vozila 1943. godine. Ako je do 30. juna sovjetska komanda imala na raspolaganju 12.576 tenkova i samohodnih artiljerijskih postrojenja, od kojih je 10.060 (80,1%) bilo borbeno spremno, a nemačka komanda 3434, od čega je 3060 (89,1%) bilo borbeno- gotovo, tada je do 31. decembra broj sovjetskih tenkova i samohodnih artiljerijskih postrojenja, uprkos razvijenoj odbrambenoj industriji, koja je 1943. proizvela 19.892 tenka i samohodnih artiljerijskih postrojenja, naglo opao na 5.643, od kojih je samo 2.413 borbenih spreman (42,8%). Do ovog datuma Nemci su imali 3.356 tenkova i samohodnih artiljerijskih postrojenja, od kojih je 1.818 (54,2%) bilo borbeno spremno.

Prokhorovka: mitovi i stvarnost

U sovjetsko vreme tenkovska bitka kod Prohorovke, koja se odigrala 12. jula 1943. godine, nazivana je najvećom u istoriji Drugog svetskog rata, a ova zabluda još uvek postoji. Ali u stvarnosti, tog dana, u dva pravca (jugozapadno i zapadno od stanice Prohorovka), 662 sovjetska tenka i 30 samohodnih artiljerijskih oruđa direktno su se sudarili sa 420 nemačkih tenkova, odnosno ukupno ne 1200 - 1500 tenkova i samohodne artiljerijske instalacije (800 sovjetskih naspram 700 njemačkih, kako je tvrdio Pavel Aleksejevič Rotmistrov). Prema V. Zamulinu, četiri tenkovska korpusa 5. gardijske tenkovske armije general-potpukovnika Rotmistrova, 340 tenkova, od kojih su 193 nepopravljiva, i 19 samohodnih artiljerijskih oruđa (14 nepovratnih). Odnosno, ukupno 207 oklopnih vozila (prema drugom ruskom izvoru, 511 tenkova i samohodnih artiljerijskih instalacija, odnosno odnos je bio 2,5 prema jedan u korist Nemaca). 2. SS pancer korpus i 3. pancer korpus Wehrmachta izgubili su 193 tenka i samohodne artiljerijske jedinice, od kojih 20 nije bilo moguće popraviti. Prema njemačkim istoričarima, Obergrupenfirer 2. SS Panzer korpusa Paul Hausser izgubio je 153 - 163 tenka i samohodne artiljerijske instalacije, od kojih pet (!) nije bilo moguće obnoviti, a 55 je poslano na remont. Istina, u ovo je teško povjerovati.


© RIA Novosti, Ivan Šagin

Međutim, tokom granične bitke Brody-Berestechko-Dubno od 26. do 28. juna 1941. godine, sovjetska komanda je izvela kontranapad snaga 8., 9., 15., 19. i 22. mehanizovanog korpusa od pet hiljada tenkova na napredovanje njemačke 1. tenkovske grupe i nekih formacija 6. armije, koja je imala hiljadu tenkova. Sovjetske trupe su tada pretrpjele porazan poraz i izgubile 2648 tenkova. Zatim su Nemci još dve godine tamo vodili strane dopisnike i ponosno im pokazivali ogromno groblje sovjetskih oklopnih vozila. Ova katastrofa, koja po obimu nadmašuje Prohorovku, još uvijek stidljivo šuti. Kako je rekao klasik: "Pobjeda ima mnogo roditelja, a samo poraz je uvijek siroče."

Poraz kod Kurska pokopao je sve nade Nijemaca da će uspjeti preuzeti stratešku inicijativu i napraviti radikalnu promjenu u ratu na istoku u korist Trećeg Rajha. Za podvige u bici kod Kurska 180 ljudi dobilo je zlatnu zvijezdu Heroja Sovjetskog Saveza.

Materijali InoSMI-ja sadrže samo ocjene stranih medija i ne odražavaju stav urednika InoSMI-ja.

Svi komentari

  • 04:36 07.07.2018 | 1

    goroshek-82

    Do ovog datuma Nemci su imali 3.356 tenkova i samohodnih artiljerijskih postrojenja, od kojih je 1.818 (54,2%) bilo borbeno spremno. -------------------- A koliko je od ovih 54,2% rad Škoda fabrika?

  • 05:18 07.07.2018 | -1

    Graz

    goroshek-82, pa do 43. godine vjerovatno nije ostalo mnogo od čeških tenkova u Wehrmachtu, Česi su do tog vremena napustili proizvodnju lakih protutenkovskih samohodnih topova, iako je početkom god. rata izgleda da je mozda do 50% tenkova zarobljeno od strane Nemaca a od ovih zarobljenih (i napravljenih od ceha za vreme okupacije) su bili upravo cesi

  • 05:26 07.07.2018 | 0

    goroshek-82

    Graz će, uostalom, biti odvučen bliže remontu fabrike do Češke nego do Bavarske.

  • 09:41 07.07.2018 | 0

    leoirk

    Graz, Česi su proizvodili StuG tokom cijelog rata. Ovaj PT je bio izuzetno opasan za sovjetske tenkove.

  • 05:10 07.07.2018 | 4

    Alex81

    Nažalost, ne vrijedi ga čitati, jer brojke uopće ne nadmašuju. Autor se poziva na nerazumljive "ruske zvanične izvore", ali istovremeno: - U bitci je učestvovalo 5128 sovjetskih tenkova. Od toga je izgubljeno 6064. Ne šalim se. Brojke iz članka. Pa, sve ostalo je potpuno isto. Autor je dodao da su 31. decembra 1943. Sovjeti imali 2.413 borbeno spremnih tenkova, a Fritz 1.818 (naša prednost je bila samo 30%). Istovremeno, kod Kurska, Fritz je napredovao sa 2459 tenkova naspram naših 5128 (sa našom nadmoći od 100%), pošto sam razumeo autora da su Fricovi 1945. godine ipak zauzeli Moskvu. Ukratko, opet ne studija, ali đavo zna šta, a da bar ne pokušavam da shvatim vaše gluposti.

  • 05:42 07.07.2018 | 5

    Veblen

    Alex81, "... 31. decembra 1943. na lopticama ...". I sasvim originalno nazivate one zahvaljujući kojima živite u ovom prekrasnom bijelom svijetu. Možda ipak treba nešto preispitati u svom, da tako kažem, svjetonazoru...?

  • 06:03 07.07.2018 | 0

    Alex81

    Veblene, ništa ne treba premišljati. Ja sam rođen u toj zemlji, a mi smo bili lopovi. A oni su Fric i Amerikanci (a ne "Pindosi" uopšte).

  • 06:52 07.07.2018 | 3

    čuo

    Alex81, "Ja sam rođen u toj zemlji, a mi smo bili lopovi." Kako si bio i kako si ostao (reci iz pesme)

  • 07:02 07.07.2018 | 3

    Veblen

    Alex81, u 06:03 07.07.2018. "Rođen sam u toj zemlji..." Dakle, sada je stvar mala: samo treba naučiti poštovati one ljude koji su nekada slomili kičmu Hitleru, drugim sugrađanima i sebi, istovremeno.

  • 20:53 07.07.2018 | 0

    Alex81

    Veblene, šta ti vidiš uvredljivo u riječi "scap"? Pa, na primjer, definicija iz Lurka: SCOOP 1. Socio-ekonomski - sistem birokratskog upravljanja, kada je sve do lampe, osim njegovog specifičnog profita. Jednostavno rečeno, mjerilo se reže prema sovjetskim zakonima. 2. Lični - predstavnik sovjetskih stanovnika, stoka iz sovjetskog naroda. Prema tvrdnji 1. Mislite li da je SSSR imao pogrešan ekonomski sistem? Je li sve bilo u skladu sa lampom? :) Ko je onda "slomio kičmu Hitleru"? Ko je izgradio najbolji obrazovni sistem na svijetu? Kako ste postigli sve što je postignuto? Prema tački 2. Smatrate li sovjetske stanovnike (ovo je u principu isto što i ruski narod) stokom? Sada govorimo o najobrazovanijim ljudima na svijetu, za svaki slučaj. Ne pada mi na pamet. Pa, kako se riječ koja opisuje sovjetski sistem i sovjetske stanovnike (od kojih sam jedan bio i ja) može smatrati nekako nepristojnom? Steknite samopoštovanje i sa ponosom pogledajte svoju prošlost. Tada se nećeš uvrijediti ni na "lopatice" ni na "prošivene jakne".

  • 10:02 07.07.2018 | 2

    leoirk

    Alex81, Crvena armija je bila naoružana T-34, T-70, engleskim Mk.IV Churchill, samohodnim topovima SU-122 i SU-76. I sve je protiv Tigrova, Pantera i Ferdinanda. Kod Prohorovke, skoro polovina sovjetskih tenkova bili su laki T-70 sa topom kalibra 45 mm. Pa, o "zalogajima" - krajnje pogrešna izjava...

  • 16:33 07.07.2018 | 0

    Alex81

    Lerik, da, nisi još dorastao.) Još ne znaš čitati i analizirati tekst.) Čitaj Poljaka. Da, tenkovi na Kurskoj izbočini bili su teži od naših (i po oklopu i po kalibru). Dakle, ako pažljivo pročitate ovog Čeha, vidjeli biste da su nas, po njegovom mišljenju, Fritz porazili do kraja 1943. godine. Nismo imali čime uzvratiti. Nema više tenkova. Češke krive brojke (sa tvrdnjom o "zvaničnosti") u svom prvom postu sam vam dao. Razmisli.

  • 10:50 07.07.2018 | 1

    Olkhon

    Alex81, Ukratko, opet ne studija, ali đavo zna šta, a da bar ne pokušam da shvatim tvoje gluposti. Ne studija, već iskustvo prošlosti i pokušaj iskrivljavanja istorije! Malo ljudi razmišlja o brojevima - glupo čitaju i odlažu to u glavi. Prije ili kasnije "cijeli svijet" će znati da je SSSR NAPAO Evropu, a Hitler ju je branio i branio kako je mogao

  • 14:01 07.07.2018 | 1

    kdmitrii1966

    Alex81, i ja sam odrastao "u toj zemlji", kao i mnogi drugi, i takvu definiciju smatram ponižavajućom, prezirnom.. Ako uzmemo njenu modernu suštinu, onda nikada nismo bili takvi, kao oni koje ste vi tako zvali - usled čijih akcija je Sovjetska armija napredovala dalje od Harkova i dalje..!“Veblen“ je potpuno u pravu u svojoj primedbi!

  • 16:42 07.07.2018 | 0

    Alex81

    kdmitrii1966, kao rezultat akcija ljudi koje sam nazvao „zakupcima“, sovjetska vojska je zapravo stigla do Berlina, a nije „napredovala dalje od Harkova i dalje“. Zemlja je izgradila prvu nuklearnu elektranu, lansirala čovjeka u svemir i učinila mnogo više. Kakvu "modernu" suštinu neko ubacuje u reč "kašike" malo me zanima. Imate komplekse, nosite se sa njima. Možda vas i dalje vrijeđa kada vas zovu "prošivani sako"? :)

  • 17:09 07.07.2018 | 2

    kdmitrii1966

    Alex81, činjenica da je sovjetska armija napredovala izvan Harkova proizilazi iz teksta članka - zato sam ga tako i napisao, a što se tiče pojma "kašika", suvišno je da vam objašnjavam nešto, "ne hrana za konje" - kako se kaže i neprimjereni argumenti o svemirskim letovima i nuklearnim elektranama, male promjene! Ovde treba da razmišljamo, a ne da se svađamo.

  • 17:13 07.07.2018 | 1

    leoirk

    Alex81, >> još nisi dorastao. Veoma patetičan pokušaj. Ne treba da čitam neke Čehe ili Poljake. Valery Zamulin - Tajna bitka kod Kurska. Svjedoče nepoznati dokumenti. O Kurskoj bici je napisano vrlo detaljno.

  • 05:18 07.07.2018 | 2

    Kola

    pogledajte kako su Česi bili zabrinuti za svoje gospodare

  • 05:29 07.07.2018 | 1

    fvi

    Sve brojke su vrlo proizvoljne. i nema smisla da ih komentarišem. ali činjenica je da su naši gubici, nažalost, bili mnogo veći od nacističkih.Vjerovatno su tek operacijom Bagration gubici Nijemaca bili jednaki našima ili su postali još veći.

  • 06:05 07.07.2018 | 0

    Alex81

    fvi, ako se prihvate ove "zvanične" brojke, onda bi gubici Frica iz operacije Bagration trebali premašiti naše za 4-5 puta. ... Možda je to istina. ... Ali ne bih o tome raspravljao pod ovim nesporazumom koji zovu istorijski članak.

  • 17:07 07.07.2018 | 0

    dkop

    fvi, evo jedne cudne aritmetike - ukupni gubici ljudstva nakon rata, nasih i njemackih su sasvim srazmjerni, naravno, ako nemci racunaju ne samo prave Arijeve koji su poginuli na bojnom polju, nego i one koji su umrli u bolnicama i saveznici i Volksturm i sve vrste Khiva sa dobrovoljcima (od Francuske, Holandije i dalje do Hochlanda). Ali kako čitate takve "istraživače", tako su u svakoj konkretnoj bitci gubici Nijemaca bili 4-5 puta manji. Pa gdje su onda izgubili ostatak? I zašto su se povukli i izgubili ako su ljudski resursi Rajha bili gotovo za red veličine (to je mnogo puta sigurno) superiorniji od ostatka Unije? I kako je ekonomija Evrope koju su ujedinili Nemci kvantitetom i kvalitetom nadmašila ostatke Unije? Zašto su uvijek pobjeđivali u gubicima, ali su se u isto vrijeme povlačili pa povlačili?

  • 17:38 07.07.2018 | 0

    fvi

    dkop, ispravno dodajete njihove saveznike i izdajnike nacistima, ali nazalost gubici SSSR-a su bili mnogo veci od nemackih. neočekivani napad i viši nivo obuke i iskustva Wehrmachta i činjenica da je rat trajao na teritoriji SSSR-a gotovo sve 4 godine i da su poginuli milioni ratnih zarobljenika i civila.

  • 18:06 07.07.2018 | 0

    kdmitrii1966

    fvi, do trenutka napada na SSSR, Njemačka je, uzimajući u obzir ne značajne gubitke, izvela u suštini ogromne vojne vježbe - u Poljskoj i Francuskoj, gdje je razradila metode kontrole i interakcije različitih rodova vojske, stotine hiljada nemačkih vojnika i oficira stekli borbeno iskustvo.. Da li Crvena armija ima slično iskustvo? Ne, naravno da ne, otuda rezultati pobeda Wehrmachta na teritoriji SSSR-a u 41-42 godine.. Nasuprot tome, u prve dvije godine rata, pored svega ostalog, Crvena armija je izgubila ogroman broj komandnog osoblja na svim nivoima, iako slabo obučenog..

  • 18:23 07.07.2018 | 1

    dkop

    fvi, govorim o gubitku kadrova, tj. vojnog osoblja. Grubo govoreći, nemački gubici se procenjuju na oko 9 miliona, odnosno zajedno sa saveznicima i tako dalje. ispašće više od 10 miliona Sovjetski gubici su, prema različitim procenama, u rasponu od 11-13 miliona vojnog osoblja. Dakle, čisto borbeni gubici su sasvim srazmjerni i neka "prednost" Nijemaca se u potpunosti objašnjava izuzetno teškim 41g za nas. A to što su Nemci istrijebili oko 15 miliona nenaoružanih ljudi - civila i ratnih zarobljenika, onda je ovo drugi članak. Ovo nije borbeni gubitak, već genocid. Teško nam je u tome parirati Evropljanima.

  • 05:31 07.07.2018 | 3

    Veblen

    "Prema njemačkim istoričarima, obergrupenfirer 2. SS Panzer korpusa Paul Hausser izgubio je 153 - 163 tenka i samohodne artiljerijske instalacije, od kojih pet (!) nije moglo biti obnovljeno... Istina, teško je povjerovati." Dakle, ni Guderian u to nije vjerovao i, očigledno, zato je napisao da nakon gubitaka pretrpljenih kod Kurska, njemačke tenkovske trupe nisu uspjele da se oporave do kraja rata.

  • 09:50 07.07.2018 | 0

    leoirk

    Veblen, Prokhorovka je bila masakr za sovjetske tenkove. Nenadoknadivi gubici Nijemaca bili su minimalni. Ali Nemci su svoje oštećene tenkove evakuisali u Harkov. Gdje su tada uspješno zarobljene od napredujućih sovjetskih trupa. Dakle Guderian je tačno napisao..

  • 10:42 07.07.2018 | 0

    Veblen

    leoirk, "Znači Guderian je ispravno napisao...". Mislim da mu je po ovom pitanju sasvim moguće vjerovati.

  • 02:51 08.07.2018 | 0

    Chud Vychegodskaya

    leoirk, Prokhorovka je bila rezultat neuspjeha, zbog čega je usvojena bitka na sastanku i u fazi zbližavanja pretrpjeli smo ogromne gubitke. Ali čim su se tenkovi pomešali i počela bliska borba, menažerija je poklana. Brzina pomicanja kupole i pokretljivost naših tenkova bila je veća, što im je davalo značajne prednosti. Borište je prepušteno Nemcima. Oni su evakuisali svoju opremu, digli našu u vazduh. Otuda i razlika u gubicima. Pa ne možemo bez borbe prsa u prsa, kako u pješadiji tako i na tenkovima. Na nebu su se nabijali čak i avioni "prsa u ruku". I tenkovi su nabijali tenkove. A sjašene posade su se borile prsa u prsa.

  • 15:24 07.07.2018 | 0

    kdmitrii1966

    Veblen, jedan od naših veterana tankera, prisjetio se da su prije Kurske bitke odvođeni 300 kilometara da prime tenkove.. Ogromno polje, ima par stotina auta - sve potpuno nove, zelene, farbane T34.. Hajde gore rukavac, biraj bilo koji, sa gipsom, sa zavarenim tornjem - probaj koji ti se dopada.. ali nije bilo dovoljno obucenih posada i tankera.. To je bio jedan od razloga ovakvih gubitaka sovjetske armije na Kurskoj izbočini! Nemci su, uprkos svemu, temeljitije pripremili svoje tankere..

  • 16:57 07.07.2018 | 0

    Alex81

    kdmitrii1966, nažalost ima malo istraživanja na ovu temu. Ili ovakvi kao što je ovaj češki (imam na polici čitavu englesku knjigu o taktici upotrebe pantera na Kurskoj izbočini, napisanu na takvom češkom), ili su naši sa šeširima. Kontranapad Rotmistrova ("kod Prohorovke"), očigledno, bio je zaista katastrofalan. Ali postojao je samo dio tenkova. Naši tenkovi, koji su prvih dana borbe djelovali sa utvrđenih položaja i iz zasjeda, bili su mnogo efikasniji. Ni Fric ni Česi to ne priznaju, ali se to može utvrditi iz indirektnih izvora. Moramo zapamtiti da je naš kalibar 76 bio jako slab, i protiv pantera. Ali pozicija je bitna. Prema statistici, koji su tenkovi branili, oni su punili "fragove". "Nenadoknadivi gubici" u analizi tenkovskih borbi prvi su znak klevete. Zapravo, ovaj parametar samo odražava ko je napustio bojno polje. Ako je iza vas, izvući ćete svoje tenkove i popraviti ih.

  • 06:28 07.07.2018 | 1

    foxbat

    Čeh je bio potpuno zbunjen u brojkama.. U tom masakru je umiješala i njegova lijepa zemlja.. Sjetio sam se jednog starog vica: "_ Vovočka, šta si radila za vrijeme rata? - A ja sam vojnicima donosio granate! - I šta su ti rekli? - Danke, Danke, Voldemar!

  • 15:03 07.07.2018 | 0

    Arctic

    Foxbat, još se sjećam: - Didu, je li istina da si obarao njemačke avione? - Istina. Pa kako, oborio sam.... nisam ga skroz protrčao pa su pali.

  • 06:51 07.07.2018 | 4

    Zhukomukh

    Na osnovu rezultata tri izgubljene utakmice u Moskvi, Staljinggradu i Kursku, nemački tim je otišao kući... Sledeće godine sovjetski tim je otišao u goste Nemcima. Prema rezultatima drugih gostovanja u Budimpešti, Beču i Berlinu, reprezentacija Njemačke je kapitulirala, sponzor se otrovao, selektor je otišao u zatvor. Dugotrajni Drugi svjetski mundijal je konačno završen.

  • 07:59 07.07.2018 | 1

    gkpractik

    A zašto moj mlađi brat ne napiše da su svaku drugu patronu njemačkog vojnika i svaku treću granatu za njih s ljubavlju proizvela naša češka braća bez udara i sabotaže? Samohodi Hetzer su zive spalili nase tankere iz zasede - dubok naklon cesima za dobro napravljena vozila rukovodstva Rajha.Samohodne topove su odozgo uperili spotteri "rame" FW189 -odlican rad od braće Slovena. Noću su fašistički bombarderi punili svoje nosače bombi češkim nagaznim minama i obarali ih na naše mirne gradove i sela, na starice i djecu... Judinu naciju. Čak su i Poljaci pristojni i dostojni na neki način od ovog karpatskog blata...

  • 10:18 07.07.2018 | 4

    Veblen

    1. „... tokom granične bitke Brody-Berestechko-Dubno od 26. do 28. juna 1941. godine, sovjetska komanda je izvršila protivnapad snaga 8., 9., 15., 19. i 22. mehanizovanog korpusa od pet. hiljadu tenkova protiv napredujuće njemačke 1. tenkovske grupe i nekih formacija 6. armije, koja je imala hiljadu tenkova. Sovjetske trupe su tada pretrpjele porazan poraz i izgubile 2648 tenkova...”. Autor članka je zaboravio reći da su u to vrijeme nacisti izdajnički preuzeli operativnu inicijativu i gotovo potpunu zračnu prevlast u nedostatku bilo kakvog gustog sistema protuzračne odbrane u sovjetskim trupama. Dodajmo tu prednost u kvalitetu i iskustvu u upravljanju velikim masama oklopnih vozila, kao i prednost nacista u borbenom iskustvu itd. Nakon toga se ispostavlja da bi borbeni ekvivalent tih pet hiljada sovjetskih tenkova, koliko god to čudno izgledalo, mogao odgovarati 600 tenkova ili manje. Otuda rezultat. 2. "O ovoj katastrofi, koja je nadmašila Prokhorovku u obimu ...". Katastrofa - da. Nadmašiti Prokhorovku u skali - ne! Jednostavno zato što su ovom katastrofom sovjetske tenkovske trupe započele put do pobjede i svjetskog prvenstva, a ne do potpunog uništenja, kao što se dogodilo nakon Prohorovke među nacistima. To su zaključci do kojih vodi proučavanje osnova teorije igara i nekih stranica Drugog svjetskog rata.

  • 17:18 07.07.2018 | 0

    leoirk

    Veblen, A. Ulanov i D. Shein „Red tenkovskih trupa? Gde su nestali Staljinovi tenkovi? Mnogo pomaže razumjeti poraze 1941.

  • 20:27 07.07.2018 | 0

    Veblen

    leoirk, leoirk, mislim da nikome nije tajna da je samo Gorbačovljeva "perestrojka" bila gora od letnje kampanje 1941. Ali ako se, zaista, porazi ne mogu izbjeći, onda je bolje započeti rat s njima nego okončati rat s njima.

  • 00:19 08.07.2018 | 0

    leoirk

    Veblen, Kamrad. Čitaš. Industrija SSSR-a mogla je napraviti gomilu tenkova. Ali kvaliteta je bila samo pipeta. Tehnologija jednostavno nije postojala. Bezbožni Pindosi su nam mnogo pomogli oko lend-leasea.

  • 02:18 08.07.2018 | 0

    Veblen

    leoirk, "Industrija SSSR-a je mogla napraviti gomilu tenkova. Ali kvalitet je bio samo pipete" ....? 1. "... 78. OGvTTP (brojeći 20 tenkova IS-2), napredujući prema Debrecinu u Mađarskoj, od 6. do 31. oktobra uništila je 6 Tigrova, 30 Pantera, 10 tenkova T-IV, 1 samohodnu toplu "Ferdinand" , 24 samohodna topa raznih kalibara, 109 topova, 38 oklopnih transportera... 2 skladišta municije i 12 aviona na aerodromu... Nenadoknadivi gubici puka u ovom periodu: dva IS-2 izgorela od faustpatrona, jos 16 tenkova je zadobilo razlicite stepene ostecenja...napadom na grad Kanyar koji je branilo 10 Pantera, tenkisti puka su ih polovina unistili.Sutradan su izgubili tri vozila zapalili jos sedam Pantera tenkovi.Prilikom napada (...) naselja Hajdu-Bagoš, dva IS-2 su se morala boriti sa pet tenkova T-V "Panter".U tenkovskom duelu naš IS-2 je uspio uništiti tri T-V, jedan IS-2 je pogodio faustpatron (ne "panter"!).Sljedećeg dana, 19. oktobra, nakon zauzimanja Hajdu-Bagosha, tenkovi puka su provalili u grad Debrecin, gdje su uništena još dva Pantera. direktna vatra. Adanov je, prešavši u borbama za pet dana oko 240 kilometara (a to je bilo u jakom mrazu zime 1942.!), porazio je bazu za snabdevanje, garnizon i veliki aerodrom iza neprijateljskih linija, koji su davali hranu i municiju za opkoljena grupa Paulus (uništivši na zemlji 86 njemačkih aviona); presekao prugu za Staljingrad i 24. decembra 1942. zauzeo železničku stanicu i selo Tacinskaja, Rostovska oblast. Neprijatelj je, prebacivši dvije tenkovske i dvije pješadijske divizije u Tatsinskaya, pokušao opkoliti i uništiti korpus. Nakon 4-dnevne bitke, korpus je napustio obruč (izlazak iz obruča osiguran je ne samo snagama korpusa, već i udarcem s vanjske strane obruča). Naredbom NKO SSSR-a br. 412 od 26. decembra 1942. 24. tenkovski korpus je za vojne zasluge pretvoren u 2. gardijski tenkovski korpus sa počasnim imenom Tatsinski. Pa, kako vam se sviđa kvaliteta sovjetskih tenkova ...? I nemojmo miješati takve dvije vrste kvaliteta kao što je kvalitet u užem i širem smislu ovog pojma. Što se tiče lend-lease pomoći SSSR-u, Zapad i Bogu suprotstavljeni Pindosi, koji su namjerno zarazili crnce sifilisom, uložili su još "nekoliko" u "ekonomsko čudo" 3. Rajha. A posebno, kvalitet je bio vještački benzin, proizveden po američkoj tehnologiji, na koji su išli fašistički tenkovi i kamioni (sumnjam isto i za avione, ali nisam siguran). Inače, "čuveni" Sherman je od američkih vojnika dobio počasno ime "Rolsen Lighter"!

  • 02:29 08.07.2018 | -1

    leoirk

    Veblen, Kamrad. Nemojte brkati 1941. sa 1945. godinom. Ponavljam. Bezbožni Pindosi su mnogo pomogli našoj industriji. Evo primjera za vas. Najveći proizvođač tridesetčetvorke, tvornica Nižnji Tagil br. 183, nije mogao preći na proizvodnju T-34-85, jer nije bilo ničega za obradu prstenastog zupčanika tornja prečnika 1600 mm. Mašina karusel dostupna u fabrici omogućila je obradu delova prečnika do 1500 mm. Od preduzeća NKTP takve mašine su imali samo Uralmašzavod i fabrika 112. Ali pošto je Uralmašzavod bio opterećen programom proizvodnje tenkova IS, nije mu se trebalo nadati u smislu proizvodnje T-34-85. Stoga su nove rotacione mašine naručene u Velikoj Britaniji (Lowdon) i SAD (Lodge). Kao rezultat toga, prvi tenk T-34-85 napustio je radionicu pogona br. 183 tek 15. marta 1944. godine. To su činjenice, sa njima se, kako kažu, ne može raspravljati. Da fabrika br. 183 nije dobila uvozne mašine za vrtuljke, novi tenkovi ne bi izašli iz njenih kapija. Dakle, ispada da, iskreno govoreći, 10.253 tenkova T-34-85, koje je proizvela Nižnji Tagil "Vagonka" prije kraja rata, treba dodati Lend-Lease isporukama oklopnih vozila. Nije loše. Minus 10 hiljada T-34-85. Najbolji tenkovi iz Drugog svetskog rata.

  • 07:27 08.07.2018 | 0

    Veblen

    leoirk, 1. "Veblen, Kamrad. Nemojte brkati 1941. sa 1945." Ako pažljivo pročitate komentar na koji odgovarate, shvatit ćete da u njegovom paragrafu 1 govorimo o 1944. ("nadiranje na Debrecin u Mađarskoj, od 6. oktobra do 31. oktobra" nije se moglo dogoditi 1945. godine, iako ste vi, naravno, imaš pravo na drugačije mišljenje, što olako priznajem, ipak sam ja Kamrad, a ne nekakav satrap!). 2. "Ponavljam. Bezbožni Pindosi su mnogo pomogli našoj industriji." Kako bi rekao drug Staljin, drago mi je, drugovi, da nemamo nesuglasica oko kvaliteta sovjetskih tenkova. 3. „Zbog toga su nove rotacione mašine naručene u Velikoj Britaniji (Loudon) i SAD (Lodž)... „To su činjenice, sa njima se ne možete raspravljati, kako kažu.“ Zašto se svađati ako postoji biografija g. "O Truemneu? Dalje citiram. "Poznata je Trumanova izreka koju je izrekao nekoliko dana nakon napada nacističke Njemačke na Sovjetski Savez: "Ako vidimo da Njemačka pobjeđuje, onda treba pomoći Rusiji, a ako pobedi Rusija, onda treba da pomognemo Nemačkoj, i pustimo ih da pobiju što više, mada ja ne želim ni pod kojim okolnostima da vidim Hitlera kao pobednika. Inače, i Engleska i Sjedinjene Države bile su zainteresovane za predmetne zalihe, jer Engleska je morala spašavati sopstvenu kožu, a Sjedinjene Države su se na kraju morale spustiti u Evropu kako bi uspostavile svoju hegemoniju u svojoj, naravno, dugotrpljenoj i iscrpljenoj zemlji od čudovišta Hitlera. A evo još par citata o kreativnom naslijeđu Hjalmara Schachta, koji je početkom 1930-ih uspio raditi kao glavni njemački predstavnik američke finansijske korporacije J.P. Morgan, a potom postao Hitlerov glavni finansijer. "Činjenica da Sjedinjene Države neće biti izgubljene i zbunjene tokom rata koji je izbio u Evropi bila je jasna i prije nego što su ispaljeni prvi hici. Zaista, nije iz istog razloga što su američki biznismeni i vladine agencije kupili Njemačka privreda već duže vrijeme „trguje na veliko i malo“, da bi se odrekla profita zbog nekih neprijateljstava... „Već tokom Nirnberškog procesa, bivši predsjednik Reichsbanke Hjalmar Schacht, u razgovoru sa američkim advokatom, rekao: „Ako želite da optužite industrijalce koji su pomogli u ponovnom naoružavanju Nemačke, onda morate sami sebe optužiti. Bićete obavezni da optužite Amerikance. Opelova fabrika automobila, na primjer, nije proizvodila ništa osim vojnih proizvoda. Vaš General Motors je bio vlasnik ove fabrike. itd. Ali benzin za Luftwaffe isporučivao je američki Standard Oil. 4. „Tako ispada da, iskreno govoreći, 10.253 tenka T-34-85, koje je proizvela Nižnji Tagil „Vagonka“ prije kraja rata, treba dodati Lend-Lease isporukama oklopnih vozila.“ Iskreno govoreći, uzimajući u obzir najjednostavniji stručni način svih faktora proizvodnje i interes Sjedinjenih Država i Velike Britanije, ima oko 1600 automobila, ali ne više!

  • 08:56 08.07.2018 | 0

    Veblen

    leoirk, u stavu 4. moj komentar od 07:27 08.07.2018 odnosi se na 1600 tzv. uslovnih mašina, tj. "razmazali" sav njihov razmatrani broj.

  • 05:12 09.07.2018 | 0

    leoirk

    Veblen, žena, 1. Kamrad. Samo povežite jedno s drugim. 1941. godine kvalitet tenkova je br. Šta su tenkovi. Industrija SSSR-a godinama! nije mogao savladati proizvodnju oklopnih granata 76 mm. Evo citata za vas. Izjava za vojnu jedinicu 9090 za 30. april 1941. u rubrici "76 mm oklopni tragač" - traži se 33.084, nedostaje 33.084, postotak sigurnosti je 0. Ali pod skraćenicom "ve che 9090" krije se 6. mehanizovani korpus general-major Mihail Georgijevič Hatskilevič - najmoćniji mehanizovani korpus Zapadnog specijalnog vojnog okruga i jedan od najkompletnijih u Crvenoj armiji. 22. juna imao je 238 tenkova T-34 i 114 KV. 3. mehanizovani korpus Baltičkog specijalnog vojnog okruga: tenkovi KB - 79, tenkovi T-34 - 50, prema izveštaju 17.948 oklopnih granata 76 mm, nula. SSSR 30-ih je tehnološki mnogo zaostajao za Nemačkom, Engleskom i SAD. A u uslovima najtežeg rata nije mogao da ga sustigne. Čuda se ne dešavaju. Kvalitet je poboljšan zahvaljujući masovnim isporukama alatnih mašina i opreme. I takođe kroz transfer tehnologije. Bez ovoga, 78. OGvTTP iz vašeg primjera nikada ne bi stigao do Debrecina. Usput bih izgubio sve svoje tenkove - kao što je bilo sa krznom. trupovi dol. 1941..

  • 08:20 09.07.2018 | 0

    Veblen

    leoirk, 1. "SSSR 30-ih je tehnološki mnogo zaostajao za Nemačkom, Engleskom i SAD." Slažem se sa ovim odmah, jer je to očigledna činjenica. Ali, da ne ulazim u divljinu, postaviću jednostavno pitanje. Drugi M.V., kako ga znamo, dogodio bi se da su Sjedinjene Države, Engleska i Francuska, koje su zajedničkim snagama izbacile SSSR iz evropske politike, zahtijevale od Hitlera da se pridržava versajskih ograničenja naoružavanja Njemačke: 7 pješadijskih divizija i 3 konjičke divizije bez tenkova, avijacije i automatskog oružja? Ili evo još jednog: ko je "napumpao" njemačku privredu iz stanja devastacije ranih 20-ih na nivo koji joj je omogućio da se takmiči za primat u Evropi s ekonomijom Engleske i bruto domaćim proizvodom od trećine američkog ranog 30s. Za nagoveštaj, pogledajte, na primjer, u 07:27 07. 08. 2018. sljedeće, što je rekao Hjalmar Schacht: „Činjenica da Sjedinjene Države neće biti izgubljene i zbunjene tokom rata koji je izbio u Evropi bila je jasna čak i prije nego što su ispaljeni prvi pucnji.I zaista, ne za isti američki biznismeni i vladine agencije već duže vrijeme kupuju njemačku privredu "na veliko i malo" da bi se odrekli profita zbog nekakvih neprijateljstava.. „A ipak, za sve (!) što su nam isporučile SAD, Engleska i Njemačka (osim trofeja) SSSR je platio. Pa o interesu SAD-a i Engleske da "pomažu" SSSR-u već sam pisao svejedno o potrebi izlaska iz krize 1929-1942, a Engleska je morala spašavati svoju kožu: starica je igrala van (u "Hitlerovichok") sa Hitlerom do te mere da je stigao do Lamanša. Dakle, ne treba praviti dobrotvore od onih koji su isprva finansirali Hitlera i postavljali ga protiv SSSR-a, a onda, kada je izmakao geopolitičkoj kontroli, počeo da pomaže SSSR jednako profitabilno, ali višestruko manje. Kako vam se sviđa takav biznis u ekonomiji i geopolitici onih koje ste ranije označili kao "bezbožne Pindose"? Inače, u diskusiji sa vama konačno sam došao do toga da bez američkog benzina čak 2 tipa (!) Hitler ne bi imao čime puniti rezervoare, automobile ili avione. Evo, otprilike na ovaj način, min herca!

  • 09:21 09.07.2018 | 0

    Veblen

    leoirk, Kamrad. "Samo povežite jedan s drugim. Godine 1941. kvalitet tenkova je loš." Kako su dobili bitku za Moskvu početkom 1942. i izvršili neviđeni napad na Tacinskog krajem 1942.? Zašto je Guderian prije napada na Moskvu pozvao grupu konstruktora na istočni front i, jedva, zahtijevao kopiranje T-34? Zašto je sudar sa ovom mašinom bio šok za naciste? Zašto je prije 1. napada na Moskvu samo oko trećine tenkova ostalo u tenkovskim grupama Wehrmachta? Kako je Katukov očistio Guderijanovo lice u blizini Tule? Kako je četa KV Zinovija Kolobanova izbacila i spalila oko 40 fašističkih tenkova tokom dana bitke? I sve se to dogodilo prije nego što je moglo utjecati na nabavku opreme iz SAD-a i Engleske! Ovo posljednje će, inače, potvrditi svi koji su radili u proizvodnji. Zato ostavite mitove i legende o Aberdeenskom poligonu za naivniju publiku, Kamrad.

  • 05:45 09.07.2018 | 0

    leoirk

    Veblen, 2. o Truemneu i tako dalje. Pa onda buržuji nisu imali razloga da vole komuniste. Ipak, na ove riječi može se odgovoriti Čerčilovim citatom. Pružit ćemo Rusiji i ruskom narodu svu pomoć koju možemo. Apelovaćemo na sve naše prijatelje i saveznike u svim delovima sveta da slede isti kurs i da ga slede sa istom postojanošću i nepokolebljivošću do kraja, kao što ćemo i mi činiti. Ponudili smo vladi Sovjetske Rusije svaku tehničku ili ekonomsku pomoć koju smo u mogućnosti da pružimo i koja će joj biti od koristi. Pa, o trgovini Pindos kompanija sa Hitlerom. Pa, SSSR je trgovao i sa Nemačkom. Čak ni rat u Španiji nije se u to umiješao. A o ugovoru o prijateljstvu i granici između SSSR-a i Njemačke iz 1939. ne bi škodilo da se prisjetimo..

  • 10:49 09.07.2018 | 0

    Veblen

    leoirk, 1. "Pa, nije bilo razloga da buržuji vole komuniste." Imate priče o tome kako je J.P. Morgan je dao kredite I. G. Farbenu - proizvođaču Zyklona B da ga citirate ili sami pronađete? Ne, ipak ću citirat: „I. G. Farben je dao veoma veliki doprinos cilju nacističkog pokreta: do 1939. obezbjedio je 90% priliva deviza i 85% svih vojnih i industrijskih proizvoda potrebnih za pripremu Njemačke za svetski rat“. A tu su bili i Ford, i General Motors, itd. 2. "... SSSR je trgovao i sa Njemačkom. Pa čak ni rat u Španiji nije to ni na koji način ometao." Prije nego što je Hitler došao na vlast, to je zaista bila trgovina; nakon Hitlerovog dolaska na vlast, SSSR je istisnut sa njemačkog tržišta nafte (ko ga je okupirao, vjerovatno znate ili pogađate) i počelo je banalno nasilno "mirivanje" demona. A da uporedimo količine, pogledajte prethodni pasus, a na netu ima puno zanimljivih stvari. O učešću u ovom slučaju Engleske, na primjer. 2. "I ne bi škodilo da se prisjetimo ugovora o prijateljstvu i granici između SSSR-a i Njemačke iz 1939. godine ...". Prisjetimo se, Kamrade, zašto ne? Istovremeno, samo napominjemo da smo se već u komentaru od 09.07.2018., 07.07.2018., podsjetili na antiversajske trikove SAD-a, Engleske i Francuske. A onda je sve jednostavno. Poljska je sklopila mirovni sporazum sa Hitlerom 1934., Engleska i Francuska - 1938. tokom i nakon Minhenskog sporazuma. Na zapadu je. A na istoku je bio Hitlerov saveznik - Japan. Ako ništa ne brkam, onda se to zove strateško opkoljavanje SSSR-a od strane Hitlerovih eksplicitnih i tajnih saveznika. Šta je drugovu Staljinu preostalo da uradi, ma kako da pusti Adolfa da razmisli kome bi to bilo od koristi - da Adolf prvi pojuri? Otuda i sporazum, koji možda i ne bi bio da su Sjedinjene Države, Britanija i Francuska prethodno prihvatile sovjetske prijedloge o kolektivnoj sigurnosti. Kao rezultat toga, Sjedinjene Države su se zadržale u inostranstvu, Engleska je dobila Dunkirk i zračnu bitku, Hitler je jednostavno porazio Francusku za 40 dana, a Poljska još brže. Ali, drug Staljin nije morao sam da se bori protiv svih! Možda Sjedinjene Države, Engleska, Francuska i Poljska nisu trebale uhvatiti druga Staljina? I, svakako, u ovom slučaju ne vrijedi činiti Staljina pokretačem 2. M.V.: za ovu ulogu, blago rečeno, postoje drugi pretendenti.

Kurska izbočina:
U bici je učestvovalo 186 njemačkih i 672 sovjetska tenka. SSSR je izgubio 235 tenkova, a Nemci - tri!

Prije 74 godine, na Istočnom frontu, Wehrmacht je pokrenuo ofanzivnu operaciju na Kurskoj izbočini. Međutim, to se nije pokazalo neočekivanim - Crvena armija se nekoliko mjeseci pripremala za odbranu. Vojni istoričar, penzionisani pukovnik Karl-Heinz Friser, koji je dugi niz godina radio u vojno-istorijskom odjelu Bundeswehra, smatra se najboljim specijalistom za događaje na Istočnom frontu. Detaljno je proučavao i njemačke i ruske dokumente.

Die Welt: Bitka kod Kurska u ljeto 1943. smatra se "najvećom bitkom svih vremena". Da li je ova izjava tačna?

Karl-Heinz zamrzivač: Da, superlativan stepen u ovom slučaju je sasvim prikladan. Četiri miliona vojnika, 69.000 topova, 13.000 tenkova i 12.000 aviona učestvovalo je sa obe strane u bici kod Kurska avgusta 1943.

“Obično je napadačka strana brojčano nadjačana. Međutim, u blizini Kurska situacija je bila drugačija. Wehrmacht je imao tri puta manje snaga od Staljinove vojske. Zašto je Hitler odlučio da napadne?

- U ljeto 1943. Njemačka je uspjela posljednji put da ujedini sve svoje snage na Istočnom frontu, jer su tada trupe antihitlerovske koalicije počele operaciju u Italiji. Osim toga, njemačka komanda se plašila da će sovjetska ofanziva u ljeto 1943., koja je trebala započeti bitkom kod Kurska, rasti poput lavine. Stoga je donesena odluka o preventivnom štrajku, dok se ova lavina još nije pomjerila.

- Hitler je nekoliko sedmica prije početka ove ofanzive odlučio da će ona biti prekinuta ako saveznici napadnu Italiju. Je li to bila strateški ispravna ili pogrešna odluka?

- Hitler je bio veoma ambivalentan prema ovoj ofanzivi. Vrhovna komanda kopnenih snaga bila je za, Vrhovna komanda Wehrmachta bila je protiv. Na kraju, kod Kurska se radilo o taktičkim i operativnim, a u Italiji o strateškim ciljevima, odnosno sprečavanju rata na više frontova. Stoga je Hitler odlučio na kompromis: ofanziva je trebala početi, ali odmah prestati ako situacija u Italiji postane kritična.

– Najpoznatiji deo operacije Citadela bila je tenkovska bitka kod Prohorovke 12. jula 1943. godine. Jesu li se tada zaista sudarile dvije "čelične lavine"?

- Neki tvrde da je u bici učestvovalo 850 sovjetskih i 800 njemačkih tenkova. Prohorovka, gdje je navodno uništeno 400 tenkova Wehrmachta, smatra se "grobljem njemačkih tenkovskih snaga". Međutim, zapravo je u ovoj bici učestvovalo 186 njemačkih i 672 sovjetska tenka. U isto vrijeme, Crvena armija je izgubila 235 tenkova, a njemačke trupe - samo tri!

– Kako bi ovo moglo biti?

Sovjetski generali su činili sve pogrešno što se moglo učiniti, jer ih je Staljin, pogrešio u svojim proračunima, jako pritiskao na tajming operacije. Tako je „napad kamikaza“ 29. Panzer korpusa završio u neprimjećenoj zamci koju su ranije postavile sovjetske trupe, iza koje su bili njemački tenkovi. Rusi su izgubili 172 od 219 tenkova. Njih 118 je potpuno uništeno. Uveče toga dana, nemački vojnici su odvukli svoje oštećene tenkove na popravku, a svi oštećeni ruski tenkovi su dignuti u vazduh.

- Da li se bitka kod Prohorovke završila pobedom sovjetskih ili nemačkih snaga?

“Sve zavisi od toga kako gledate na situaciju. S taktičke tačke gledišta, njemačke trupe su pobijedile, a za sovjetske se ova bitka pretvorila u pakao. Sa operativne tačke gledišta, ovo je bio ruski uspeh, jer je nemačko napredovanje na neko vreme zaustavljeno. Ali zapravo, Crvena armija je prvobitno planirala da uništi dva neprijateljska tenkovska korpusa. Dakle, strateški je ovo bio i ruski neuspjeh, jer je bilo planirano da se kod Prohorovke rasporedi Peta gardijska tenkovska armija, koja je potom trebala odigrati glavnu ulogu u ljetnoj ofanzivi.

- Nakon iskrcavanja britanskih i američkih trupa na Siciliju, Hitler je povukao Drugi SS pancer korpus sa fronta, iako ga je bilo nemoguće brzo prebaciti na Siciliju. Sa borbenog gledišta to je bilo potpuno besmisleno, jer bi preraspoređivanje tenkova u južnu Italiju trajalo nekoliko sedmica. Zašto je Hitler to uopšte uradio?

“To nije bila vojna, već politička odluka. Hitler se plašio sloma svojih italijanskih saveznika.

- Da li je Kurska bitka zaista postala prekretnica u Drugom svetskom ratu?

- Zašto ne?

– Ni Kursk ni Staljingrad nisu postali prekretnice. Sve je odlučeno još u zimu 1941. u bici kod Moskve, koja je završila slomom blickriga. U dugotrajnom ratu, Treći Rajh, koji je iskusio, posebno, nedostatak goriva, nije imao nikakve šanse protiv Sovjetskog Saveza, koji je takođe dobio podršku Sjedinjenih Država i Velike Britanije. Čak i da je Njemačka dobila Kursku bitku, ne bi mogla spriječiti vlastiti poraz u cijelom ratu.

– Svojim istraživanjem već ste razbili nekoliko mitova o Kurskoj bici koja je dominirala bivšim Sovjetskim Savezom. Zašto je bilo toliko legendi o ovoj bici?

- U sovjetskoj istoriografiji bici kod Kurska, „najvećoj bici svih vremena“, u početku je pripisana iznenađujuće beznačajna uloga. Jer greške koje je napravila sovjetska komanda tokom toga bile su jednostavno sramotne, a gubici strašni. Iz tog razloga, istina je kasnije zamijenjena mitovima.

– Kako vaše ruske kolege danas ocjenjuju Kursku bitku? Da li u Rusiji još uvijek dominiraju legende na ovu temu? I da li se nešto promenilo u percepciji ovog pitanja u Putinovoj eri u poređenju sa erom Jeljcina?

Posljednjih godina pojavilo se nekoliko kritičnih publikacija. Autor jednog od njih, Valery Zamulin, potvrdio je ogromne gubitke sovjetskih snaga kod Prohorovke. Drugi autor, Boris Sokolov, ukazao je da su zvanične brojke o žrtvama bile uveliko potcijenjene. Ruski predsjednik Vladimir Putin zahtijevao je, međutim, da ruski istoričari stvore pozitivnu sliku o Crvenoj armiji. Od tada su te kolege, kako su mi rekli izvori u Moskvi, bili primorani da “dijele” između “istine i časti”.

© Sven Felix Kellerhoff za Die Welt (Njemačka)

KURSKA BITKA: nenaučene lekcije

Ovog mjeseca obilježava se 60 godina od Kurske bitke. Ali, nažalost, još uvijek živimo u zarobljeništvu mitova o ovom grandioznom sukobu njemačkih i sovjetskih vojnih vozila. Do sada se društvo tvrdoglavo drži mita o pobjedi u tenkovskoj bici kod Prohorovke, iako su prekretnica bitke bili potpuno drugačiji događaji. A prave pouke iz Kurskog epa do sada nisu urađene...

"Godina tigra"

Kurska bitka je upečatljiva po svojoj "nepravilnosti". Prema svim kanonima vojne nauke, napadač gubi tri do četiri puta više od branioca. Nemci su, s druge strane, napredovali na jako utvrđenim odbrambenim linijama, popuštajući sovjetskim trupama u pogledu broja vojnika i opreme. Čineći to, postigli su značajan uspjeh u prvim danima bitke. Štaviše, čak i nakon što je poražen, Wehrmacht je pretrpio mnogo manje gubitaka od nas.

Zašto? Jer Hitler je, oslanjajući se na kvalitet, u ovom slučaju koristio svoje "čudesno oružje" - nove tenkove T-VI "Tigar". Prema istočnom horoskopu, 1943. je bila godina ovce (koze), ali je na sovjetsko-njemačkom frontu, suprotno kalendaru, došla "godina tigra". Čak je nekoliko "Tigrova" izazvalo posebnu bolest među našim vojnicima - "strah od tigrova".

Prisjetio se i veteran Velikog domovinskog rata, poznati pisac Vasilij Bikov. Prema njegovim riječima, česti su slučajevi kada su napadali sovjetske tankere, shvativši da neće imati vremena da se približe Tigrovima direktnim udarcem, ostavljali svoje T-34 i pod vatrom se vraćali na svoju startnu liniju. „Dok su stigli, vozila su im već bila zapaljena“, piše Bikov. Približite se neprijatelju i ostavite automobile već pod mitraljeskom vatrom tenkova. Neki od njih su poginuli ili su ranjeni na otvorenom polju, ali neki su uspjeli doći do svojih. Od oštećenog, zapaljenog automobila, šanse za izlazak su bile neuporedivo manje." Odnosno, pogodak projektila "Tigar" u "trideset četiri" garantovao je potpunu smrt posade potonjeg. Debi još jednog novog tenka - "Panther" - bio je neuspješan. T-V koji se ranije nisu koristili u bitkama ispostavili su se kao "sirovi", nedovršeni.

Sovjetska vojska je bila slabo pripremljena za susret s novim neprijateljskim tenkovima, iako je postojanje "Tigra" bilo poznato i ranije - naišli su i zimi i u proljeće 43. Štaviše, u blizini Lenjingrada februara 43. uhvatili su razbijenog "Tigra" kao trofej i dobili priliku da ga prouče.

Susrevši se s "Tigrovima" još u maju 1943., general-major tenkovskih trupa I. A. Vovčenko prisjetio se da su njemački tenkovi efikasno pogađali sovjetske sa udaljenosti od dva kilometra, dok topovi T-34 nisu mogli probiti njemački oklop i sa metara. Istovremeno, Nemci su kod Kurska imali vrlo malo „Tigrova“. Na cijeloj sjevernoj strani Kurske izbočine u borbama je učestvovalo 45 "Tigrova", a na južnoj - oko stotinu. Pored dva odvojena teška tenkovska bataljona, u njemačkim oklopnim divizijama tenkova T-VI bilo je u najboljem slučaju 10-15 komada (ne računajući, naravno, srednje). Mogu se uporediti sa srednjovekovnim vitezovima koji su se borili okruženi lakim ratnicima. Ulogu knehtova imali su srednji i laki tenkovi. Često su modernizirani T-IV-ovi sličnih silueta bili pogrešno smatrani "Tigrovi" - upravo to objašnjava "mnoštvo" ovih zvijeri u memoarima naših učesnika bitke.

Ali čak i mali broj "tigrova" omogućio je Nemcima da naprave čudo. Njihova operacija "Citadela" - ofanziva na Kursku izbočinu - bila je lišena elementa iznenađenja. Sovjetske trupe su izgradile nekoliko odbrambenih linija, kopajući hiljade kilometara protutenkovskih rovova i rovova, opremajući vatrene tačke, uređujući mnoga minska polja. Njemački tenkovski oficir Friedrich Wilhelm von Mellenthin, koji se borio za vrijeme Kurskog izbočina kao dio divizije Grossdeutchland, kasnije je napisao: "Brzina kojom su Rusi postavljali mine bila je nevjerovatna. Za dva-tri dana uspjeli su postaviti preko 30 hiljada mina. Bilo je slučajeva kada smo morali da neutrališemo i do 40 hiljada mina u ofanzivnoj zoni korpusa za jedan dan...”.

Ipak, Nemci su probili ove najjače linije naše odbrane! Brojno nadjačani od Rusa, zadali su nam teške udarce...

Dve bitke

Ako uporedimo njemački i sovjetski opis bitaka na Kurskoj izbočini, moglo bi se pomisliti da je riječ o dvije potpuno različite operacije. Generalno, počevši od 1942-43, nemačka strana opisuje rat kao neprekidni lanac herojskih bitaka sa bezbrojnim hordama varvara. Uspješno odbijajući čiju navalu i izvodeći kontranapade, njemačke legije iznova i iznova „stabiliziraju front“ sve više prema zapadu i zapadu. Sovjetski komandanti stalno uspevaju da unište Nemce više nego što su zapravo bili. Uglavnom, obje strane vode "neravnopravnu bitku" i konstantno osvajaju taktičke pobjede. Stoga se pri ocjeni rezultata bitaka potrebno osloniti na neke pouzdane izvore, na primjer, izvještaje o vlastitim gubicima, koji se nalaze u dokumentima za službenu upotrebu. Sve ostalo je iz oblasti propagande. U to se moglo i nedavno uveriti slušajući američke izveštaje o gubicima jugoslovenske vojske na Kosovu. Čak je i Napoleon u takvim situacijama rekao: "Laži, kao u vojnom biltenu."

Sovjetska „klasična“ istorija, opisujući neuspeh nemačke ofanzive u leto 1943. godine, kulminacijom bitke smatra bitku na „južnom frontu“ – kod Prohorovke, gde je 12. jula 1943. god. u nadolazećoj tenkovskoj bici, Nemci pod komandom Manštajna pretrpeli su porazan poraz i zaustavili ofanzivu. Istovremeno, sovjetski istoričari su uspjeli da "unište" više njemačkih tenkova nego što ih je bilo u cijelom 2. tenkovskom korpusu koji je učestvovao u bici, a "tigrova" je bilo više nego u cijeloj 4. tenkovskoj armiji nacista. , napredujući sa juga do Kurska.

Ovaj "klasični" opis bitke je nedavno doveden u pitanje. Manstein je prilično uspješno izveo ofanzivu - i nastavio je čak i nakon Prohorovke. Sve njegove divizije, osim jedne tenkovske, zadržale su svoju borbenu sposobnost. Osim toga, 24. Panzer korpus sa 17. Panzer divizijom i SS Viking divizijom ostao je u rezervi. Tako su 13.-15. jula Nemci nastavili ofanzivu u pravcu Volobujevke - Šahovo, gde su četiri sovjetske streljačke divizije pale u vreću. Kao rezultat toga, ona je likvidirana, ali prema sovjetskim izvorima, ove divizije su se povukle na sjeveroistok - dok se ne zna kakve su gubitke pretrpjele tokom proboja.

U svojim memoarima, nemačke vojskovođe praktično nisu primetile „najveću tenkovsku bitku“ kod Prohorovke. Stvar je, očigledno, u tome da je sovjetska komanda u bici kod Kurska u više navrata bacala tenkovske korpuse i armije u mlin za meso. Ovaj dan za Nemce koji su napredovali nije se posebno izdvajao iz niza prethodnih dana Operacije Citadela. A u svakom slučaju, bio je daleko od najtežeg u pogledu vlastitih gubitaka ....

Izgovori "pobjednika"

Šta je to - bitka kod Prohorovke? Sedmog - osmog dana operacije, Nemci su na južnoj strani Kurske izbočine, napredujući u pravcu severoistoka sa tri klina, presekli odbrambene linije našeg Voronješkog fronta. Kontranapad Rotmistrove 5. gardijske tenkovske armije trebalo je da eliminiše jedan od nemačkih prodora.

Prema Velikoj sovjetskoj enciklopediji, 12. jula 1943. u bici kod Prohorovke učestvovalo je 800 sovjetskih tenkova protiv 700 njemačkih tenkova, od kojih su Nijemci izgubili do 400 (sovjetski gubici procijenjeni su na oko 300 borbenih vozila). Ali predstavnik Štaba Vrhovne vrhovne komande, maršal Sovjetskog Saveza V. Vasilevski, koji se u tom trenutku nalazio i kod Prohorovke, procijenio je broj njemačkih tenkova koji su učestvovali u bici na dvije stotine.

A ako date brojke sovjetskih gubitaka u cjelini otprilike odgovaraju stvarnosti, onda su gubici neprijatelja jasno precijenjeni. U stvarnosti je u to vrijeme u svim dijelovima E. Mansteina na cijeloj južnoj strani Kurske izbočine bilo 700 tenkova i jurišnih topova, a samo u Rotmistrovoj 5. gardijskoj tenkovskoj armiji bilo je oko 800 vozila. Dakle, samo dio snaga 2. SS Panzer korpusa, koji je u to vrijeme uključivao 268 tenkova i samohodnih topova, uključujući petnaest Tigrova i nijedan Panter, djelovao je protiv ove armade Rotmistrova na periferiji Prokhorovke!

Tako su naši tankeri kod Prohorovke imali kolosalnu brojčanu nadmoć nad Nijemcima. Nije ni čudo što je već u avgustu 1943., odlukom Staljina, stvorena komisija pod predsjedavanjem Georgija Malenkova, koja je smatrala Prohorovku neuspjehom. Naši gubici su bili nekoliko puta veći od nemačkih, borbeni zadatak nije završen. Samo je prekid Mansteinovog napada na Kursk po Hitlerovom naređenju spasio karijeru general-potpukovnika Rotmistrova. S druge strane, Nijemci nisu donosili nikakve "debrifing" i organizacione zaključke na osnovu rezultata Prohorovke, što jasno pokazuje ko je zapravo dobio ovu bitku.

Palice protiv damast čelika

U nastavku ću citirati jedan nekada tajni dokument - pismo od 20. avgusta 1943. maršalu Sovjetskog Saveza G. Žukovu, u kojem general-potpukovnik tenkovskih snaga Pjotr ​​Rotmistrov pokušava da se opravda za neuspešan tok bitaka. napisao je:

"U tenkovskim borbama i borbama od 12. jula do 20. avgusta 1943. godine, 5. gardijska tenkovska armija susrela se sa isključivo novim tipovima neprijateljskih tenkova. Najviše je bilo tenkova T-V ("panter") na ratištu, u značajnom broju Tenkovi T-VI ("Tigar"), kao i modernizovani tenkovi T-III i T-IV.

Ovdje je Rotmistrov "lukav": "tigrova" je bilo vrlo malo, a "panteri" kod Prohorovke uopće nisu djelovali. Najveći dio njemačkih tenkova bili su modernizirani T-IV, koji nikako nisu bili novi tenk. Rotmistrov se "seća" o "Panterima" i "Ferdinandima" u bici kod Prohorova u svojim memoarima...

„Komandujući tenkovskim jedinicama od prvih dana Drugog svetskog rata, primoran sam da vas obavestim da su naši tenkovi danas izgubili superiornost nad neprijateljskim tenkovima u oklopu i naoružanju“, piše dalje Rotmistrov u pismu. „Naoružanje, oklop i gađanje gađanja njemačkih tenkova je postalo mnogo veće i samo izuzetna hrabrost naših tankera, velika zasićenost tenkovskih jedinica artiljerijom nisu dali neprijatelju priliku da do kraja iskoristi prednosti svojih tenkova.

Prisutnost snažnog naoružanja, jakog oklopa i dobrih nišanskih naprava u njemačkim tenkovima stavlja naše tenkove u izrazito nepovoljan položaj. Efikasnost upotrebe naših tenkova je znatno smanjena, a njihov kvar se povećava.

Kada Nemci sa svojim tenkovskim jedinicama pređu, makar privremeno, u defanzivu, na taj način nas lišavaju naše manevarske prednosti i, naprotiv, počinju u potpunosti da koriste nišanski domet svojih tenkovskih topova, nalazeći se na u isto vrijeme gotovo potpuno izvan dosega naše nišane tenkovske vatre. .

Dakle, u sudaru sa njemačkim tenkovskim jedinicama koje su prešle u defanzivu, mi, po pravilu, trpimo ogromne gubitke u tenkovima i nemamo uspjeha.

Između redova ovog dokumenta pruža se prava slika bitke kod Prohorovke. Zauzevši odbrambene položaje, Nemci su ujutro 12. jula odbili ofanzivu 5. gardijske tenkovske armije, koja je pretrpela velike gubitke, a zatim krenuli u kontranapad. Istovremeno, tenk Tigar, naglašavam, nije bio potpuno iznenađenje za sovjetske trupe - a njegove borbene kvalitete su bile poznate. Dakle, P. Rotmistrov, koji je svoje tenkove bez artiljerijske pripreme i izviđanja poslao iz vazduha u samoubilački napad na Nemce koji se brane, pokazao se, blago rečeno, ne sa najbolje strane.

“Nemci, suprotstavivši se našim tenkovima T-34 i KV svojim tenkovima T-V („Panter”) i T-VI (“Tigar”), više ne doživljavaju nekadašnji tenkovski strah na ratištima”, pravda se Rotmistrov. Ali vrijedi podsjetiti da su Nemci 1941-1942, čiji su tenkovi bili mnogo lošiji od naših T-34 i KV, još uvijek bili u stanju da im se odupru. Ali sovjetski komandanti poput Rotmistrova, kada se situacija promijenila, bili su zbunjeni.

Iako to nije samo Rotmistrov posao. Gotovo trećina njegovih vozila na bojnom polju činili su laki T-70 sa tankim oklopom i topom od 45 mm. Poslati ih u bitku protiv njemačkih vozila iz 1943. je kao da ih drvenim kockama bacete na neprijatelja mačevima od damasta. T-70 su masovno umirali. Navikla 1941-1942 na činjenicu da se laki i srednji tenkovi bore od strane Nijemaca, sovjetska industrija je počela masovno da tjera "sedamdesete". Izgubili su nekadašnji sjaj i "trideset četiri". Rotmistrov otvoreno priznaje da posada radi u velikoj gužvi, da je pogled iz automobila izuzetno loš, da se kupola T-34 okreće sporo i neravnomjerno. Karakteristično je da su zarobljene "tridesetčetvorke" Nemci pre svega opremili komandantskim kupolama kako bi poluslepom tenku "dali oči". Tek nakon Kurska će se u našoj vojsci pojaviti T-34-85 - sa snažnijim pištoljem i djelimično ispravljenim nedostacima.

Organizacijski faktor

Konačno, može se istaći još jedna okolnost: bolja organizacija njemačkih tenkovskih jedinica. Rajh je bio primoran da se bori sa akutnom nestašicom sirovina. Stoga je Wehrmacht sa svojim tenkovskim divizijama stvorio moćne servise za popravku, koji su nakon svake bitke pokušavali evakuirati uništena vozila s bojišta u pozadinu i vratiti ih. U poređenju sa njima, sovjetski tankeri su se borili protiv "lošeg upravljanja" i rasipnički.

"... Osim toga, molim vas da drastično poboljšate opremljenost tenkovskih jedinica sredstvima za evakuaciju. Neprijatelj, po pravilu, evakuiše sve svoje razbijene tenkove, a našim tankerima je često uskraćena ova mogućnost, zbog čega gubimo dosta u smislu oporavka tenkova.Istovremeno, u onim slučajevima kada polje tenkovske bitke ostaje za neprijatelja određeni period, naši serviseri umjesto svojih razbijenih tenkova pronalaze bezoblične gomile metala, od ove godine neprijatelj, napuštajući bojno polje, diže u vazduh sve naše uništene tenkove“, žali se Rotmistrov.

Zato su Nemci na Kurskoj izbočini tu i tamo dovodili u bitku tenkove, koje su prethodnog dana izbacile sovjetske granate. A činjenica da je nekoliko puta više sovjetskih tenkova uništeno u borbama na Kurskoj izbočini od njemačkih ne može se objasniti samo superiornošću njemačkih oklopnih vozila.

Još jedna tajna borbene efikasnosti nacista mora se tražiti u vještoj komandi i kontroli trupa na bojnom polju. Prema svedočenju nemačkog generala fon Melentina, kod Kurska su koristili novi sistem - "tenk zvono". Ispred su bili teški, opremljeni odličnom optikom i radio-vezom, "tigrovi", koji su iz moćnih topova iz daljine gađali i T-34 i ruske protivoklopne topove, a sami su zbog debelog oklopa ostali neozlijeđeni. Laki tenkovi su se kotrljali iza teških vozila, spremni da progone neprijatelja. Konačno su slijedili srednji tenkovi u širokom luku.

Viši komandant tenka, zajedno sa posmatračima svih vrsta teškog naoružanja, pratio je u borbenim sastavima „zvono“ neposredno iza vodećih srednjih tenkova. Održavao je radio vezu sa avijacijom, koja je preciznim udarima otvarala put napredujućem "zvonu" Nemaca, pokrivajući ga iz vazduha. Saperi u oklopnim transporterima kretali su se odmah iza olovnih tenkova "zvona" u pripravnosti da prođu kroz minska polja.

Vrijedi napomenuti da su u našoj vojsci akcije kopnenih snaga i avijacije čak i 60 godina nakon Kurska teško koordinirane. A Nemci su već tada naučili da okupljaju tenkove, avione i artiljeriju u jedan borbeni organizam, zbog čega su se uspešno suprotstavili nadmoćnijim snagama naših trupa.

Da, Nemci su poraženi. Ali prekretnica u Kurskoj bici nije se dogodila na južnom frontu, već na sjevernom, gdje se borio Centralni front. Osim toga, vješto korištenje kvalitativno nove opreme od strane Nijemaca i odlična organizacija interakcije rezultirali su ogromnim gubicima naših trupa. To je ono što znači kvalitet, koji vam omogućava da se borite protiv superiornih neprijateljskih snaga!

Očigledno je da su domaći generali iz Kurske bitke izvukli pogrešne zaključke. Za razliku od NATO-a, naša vojska se u drugoj polovini 20. veka i dalje oslanjala ne na kvalitet, već na kvantitet. Generali su bacili sve svoje snage i sredstva na zakivanje više oružja - ali su u isto vrijeme zaboravili na takve "sitnice" kao što su sredstva komunikacije, obavještajne službe i kontrole. Naši tenkovi i dalje imaju "genetiku" T-34 - jednako su skučeni unutra, imaju malu posadu, lakši su od zapadnih, iako su laki za rukovanje i održavanje. Ali američki i evropski automobili su unuci Tigra. Odlikuje ih veća složenost, bolja zaštita i ozbiljnije naoružanje.

"Ali to je već prošlost!", kažete. "Nema više SSSR-a i njegove ogromne vojne mašinerije. I došlo je vrijeme za potpuno drugačije ratove. Zašto su nam potrebne lekcije iz stare bitke?" I na činjenicu da sada, kada Rusija oskudijeva resursima i ljudima, kada nije bogata, morate naučiti da se borite sa istim kvalitetom i sa istim umom kao i naši neprijatelji kod Prohorovke. Čak i ako vam se neprijatelj suoči ne na sljedećem "Tigru", već na džipu sa bacačem granata...

O bici kod Kurska, u kojoj je, prema autoru, poražena Crvena armija, ruski internet je bukvalno eksplodirao. Posebno je ogorčena fraza da je spomenik u čast trijumfa kod Prohorovke "trebao biti srušen". Ali osim ove novinarske pretpostavke, u članku nema ničeg senzacionalnog ni za ruske ni za njemačke istoričare. Dovoljno je reći, na primjer, da se njen autor poziva na objavu jednog od njih, koji je pisao o dvosmislenim rezultatima bitke ... prije šest godina.

Kako se u Njemačkoj zaista ocjenjuje Kurska bitka u julu-avgustu 1943. - jedna od najvećih bitaka Drugog svjetskog rata i najgrandioznije tenkovske bitke u historiji? Ova bitka je ukupno trajala oko 50 dana. U njemu je učestvovalo oko 3 miliona vojnika i oficira, skoro 8 hiljada tenkova i samohodnih artiljerijskih jedinica, najmanje 4.500 aviona. U razgovoru za DW, njemački istoričari (uključujući i onaj na koji se poziva autor članka u Die Welt) ocjenjuju ovu bitku.

Operacija Citadela

U ljeto 1943. godine "Treći Rajh" je posljednji put uspio da ujedini tako velike snage na Istočnom frontu. To je učinjeno kako bi se udarile sovjetske trupe koje su napredovale i odsjekle snage Crvene armije koncentrisane na Kurskoj izbočini (izbočina na liniji fronta koja je nastala kao rezultat zimske kampanje 1942-1943), i onda ih uništi. Međutim, operacija Citadela, kako je nazvana u planovima komande Wehrmachta, nije uspjela. Nemci su generalno izgubili bitku kod Kurska.

"Glavni rezultat Kurske bitke je da nakon poraza u njoj Nijemci više nisu imali priliku da pokrenu velike ofanzivne operacije. Ovo je bila posljednja velika ofanziva Wehrmachta na njemačko-sovjetskom frontu tokom II. svjetskog rata, nakon kojeg je nacistička Njemačka konačno izgubila inicijativu na Istočnom frontu“, naglašava Jens Wehner, kustos Vojnoistorijskog muzeja Bundeswehra u Drezdenu.

Kako objašnjava minhenski istoričar Roman Töppel, "zato su mnogi generali Wehrmachta koji su se zalagali za bitku kod Kurska kasnije počeli tvrditi da je ideja o pokretanju ove bitke pripadala isključivo Hitleru. Međutim, to nije tako. Samo Hitler je u početku bio protiv bitke kod Kurska. General-pukovnik Rudolf Šmit, komandant 2. tenkovske armije, došao je na ideju da izvede operaciju Citadela, a onda se Hitler uverio u njenu neophodnost."

Sva odgovornost- na Hitlera?

Roman Toeppel već dugi niz godina proučava istoriju bitke kod Kurska. Čak je napisao i knjigu o njoj pod nazivom "Kursk 1943. Najveća bitka Drugog svetskog rata" ("Kursk 1943. Die größte Schlacht des zweiten Weltkrieges"). Objavljena je na njemačkom jeziku 2017. godine, prevedena na španski, engleski, francuski, a sada se pojavila i na ruskom. Kao izvori korišteni su arhivski materijali i vojni dnevnici. Roman Töppel je jedan od rijetkih istoričara koji je dobio pristup arhivi njemačkog feldmaršala, učesnika Prvog i Drugog svjetskog rata, Eriha fon Manštajna, koji je važio za najdarovitijeg stratega Wehrmachta. Arhivu čuva Mansteinov sin.

Radeći na ovoj knjizi, Töppel nije sebi zadao cilj da detaljno opiše tok bitke na Kurskoj izbočini. Umjesto toga, pokušao je da razbije mnoge zablude koje do danas postoje u vezi s bitkom kod Kurska. Tako neki istoričari i memoaristi tvrde da je operacija "Citadela" koju su preduzeli Nemci, koja je bila prolog bitke kod Kurska, mogla uspešno da se završi da ju je Hitler ranije započeo. Ali on je želio da sačeka isporuku novih tenkova i zato je odložio za jul.

"U nizu vojnih memoara treba pročitati da bi Nemci, da su Nemci započeli ovu operaciju u maju 1943. godine, ona bila uspešna. Ali to je potpuno netačno: nije bilo moguće započeti u maju, jer su vremenski uslovi na Istočni front to nije dozvolio: kiša je neprestano padala“, podsjeća Roman Töppel.

Hitler je zaista polagao velike nade u nove modele tenkova. "Nemci su u Kursk doneli dosta najnovije opreme, na primer, oko 130 teških tenkova Tiger. U borbama je učestvovalo više od 1.300 aviona Luftvafea", nabraja Jens Wehner. Istina, treba napomenuti da se ove i druge brojke koje navode historičari i memoaristi ponekad značajno razlikuju, ovisno o izvorima.

Bitka kod Prohorovke: ko je pobedio?

Šta god da je bilo, ali uspjeh je u početku bio na strani Wehrmachta i upravo u toku tenkovske bitke 12. jula 1943. godine kod Prohorovke, koja je postala najpoznatiji dio operacije Citadela. Prema vojnom istoričaru Karlu-Heinzu Frizeru, u ovoj bici je učestvovalo 186 njemačkih i 672 sovjetska tenka. I iako njemačke trupe nisu uspjele zauzeti stanicu Prokhorovka, gubici Crvene armije bili su vrlo osjetljivi: izgubila je 235 tenkova, a Nijemci - manje od deset.

Kontekst

"U bici kod Prohorovke, sovjetske trupe su pretrpjele porazan poraz. Međutim, njihova komanda je prikazala ishod bitke kao pobjedu i to prijavila Moskvi. U svjetlu konačne pobjede Crvene armije u bici kod Kurska , tada je izgledalo prilično uvjerljivo,” kaže istoričar Matijas Uhl).

Ali kako je Crvena armija, čije su snage znatno nadmašile neprijatelja (skoro dvostruko više tenkova i 130 hiljada vojnika i oficira naspram 70 hiljada Nemaca), mogla da izgubi ovu bitku? Prema Karl-Heinzu Frizeru, u bici kod Prohorovke, sovjetski generali su napravili mnogo grešaka jer ih je Staljin požurio. Platili su ljudskim životima. Tako je 29. tenkovski korpus, upućen u ofanzivu bez dovoljnog prethodnog izviđanja, dočekan vatrom njemačkih tenkova skrivenih u skloništu. I bio je skoro potpuno uništen.

Warlord legendaErich von Manstein

Postoje i tvrdnje da su Nijemci izgubili bitku kod Kurska zbog Hitlerovog preranog naređenja da zaustave ofanzivu na sjevernom sektoru i prebace pojedine tenkovske jedinice iz Kurska na Siciliju, gdje su se iskrcale britanske i američke trupe. Roman Töppel i Jens Wehner to pobijaju.

Kako je Töppel objasnio, "U početku se takav mit pojavio u memoarima Ericha von Mansteina. Međutim, ovo je samo legenda. Bilo bi tako teških gubitaka da u ljeto 1943. na Istočnom frontu nisu otišli na ofanzivno, ali je ostao na odbrambenim pozicijama.

"U stvari, ni to nije tako. Počnimo s činjenicom da operacija Citadela Nijemce nije koštala tako ogromnih gubitaka. U svakom slučaju, oni nisu premašili gubitke pretrpljene tokom odbrambenih borbi. I drugo, 1943. godine Nijemci su strana jednostavno nije imala priliku da ostane u defanzivi i zadrži snagu, jer bi Crvena armija ionako krenula u ofanzivu, a teške borbe, koje bi dovele do ništa manje gubitaka, bile bi neizbježne", objašnjava Roman Töppel .

Revalorizacija uRusija, potcenjivanje na Zapadu

U sovjetskoj i ruskoj istoriografiji Kurska bitka se smatra završnom prekretnicom Drugog svjetskog rata i trećom najvažnijom bitkom nakon odbrane Moskve i bitke za Staljingrad. Međutim, njemački istoričari pobijaju takav stav.

"Bitka kod Kurska bila je najveća i jedna od najkrvavijih bitaka Drugog svjetskog rata, ali nipošto odlučujuća. Dapače, najkasnije već 1942. godine, nakon neuspjeha operacije Barbarossa i dvije neuspješne njemačke ofanzivne operacije na Istočnom Fronta, kao i od Ulaskom Sjedinjenih Država u rat, nakon bitke na atolu Midvej, usled koje je inicijativa na pacifičkom teatru operacija prešla na Amerikance, postalo je jasno da Nemačka ne može da pobedi. ovaj rat“, navodi Roman Töppel.

Ali na Zapadu se bitka kod Kurska, naprotiv, potcjenjuje. Prema Jensu Veneru, oni znaju više o Staljingradskoj bici i savezničkom iskrcavanju u Normandiji, kao io vojnom sukobu između anglo-američkih i italo-njemačkih trupa u sjevernoj Africi. Međutim, oni koji su istinski zainteresovani za istoriju Drugog svetskog rata dobro znaju za Kursku bitku, jer ona ima veliki vojno-istorijski značaj.

Kako god bilo, prerano je stati na kraj proučavanju Kurske bitke, smatra Matija Uhl. "Da bi stekli pravu sliku o stvarnosti ove bitke, naučnici moraju još dosta raditi u sovjetskim i njemačkim arhivima, proučiti mnogo dokumenata i materijala. Sada, na primjer, istoričari analiziraju njemačke ratne dokumente, koji , nakon Drugog svetskog rata, dugo vremena smešteni u arhive Ministarstva odbrane SSSR-a, a potom i Rusije. Trenutno se ti papiri digitalizuju, a uskoro će svi biti dostupni na internetu", rekao je nemački istoričar. u intervjuu za DW.

Riječi njemačkog novinara da je spomenik u čast pobjede na Kurskoj izbočini "trebalo srušiti" razbjesnile su Runet. A šta nemački istoričari zaista misle o ovoj bici?

Članak u njemačkom listu Die Welt o bici kod Kurska, u kojoj je, prema autoru, poražena Crvena armija, doslovno je razneo ruski internet. Posebno je ogorčena fraza da je spomenik u čast trijumfa kod Prohorovke "trebao biti srušen". Ali osim ove novinarske pretpostavke, u članku nema ničeg senzacionalnog ni za ruske ni za njemačke istoričare. Dovoljno je reći, na primjer, da se njen autor poziva na objavu jednog od njih, koji je pisao o dvosmislenim rezultatima bitke ... prije šest godina.

Kako se u Njemačkoj zaista ocjenjuje Kurska bitka u julu-avgustu 1943. - jedna od najvećih bitaka Drugog svjetskog rata i najgrandioznije tenkovske bitke u historiji? Ova bitka je ukupno trajala oko 50 dana. U njemu je učestvovalo oko 3 miliona vojnika i oficira, skoro 8 hiljada tenkova i samohodnih artiljerijskih jedinica, najmanje 4.500 aviona. U razgovoru za DW, njemački istoričari (uključujući i onaj na koji se poziva autor članka u Die Welt) ocjenjuju ovu bitku.

Operacija Citadela

U ljeto 1943. godine "Treći Rajh" je posljednji put uspio da ujedini tako velike snage na Istočnom frontu. To je učinjeno kako bi se udarile sovjetske trupe koje su napredovale i odsjekle snage Crvene armije koncentrisane na Kurskoj izbočini (izbočina na liniji fronta koja je nastala kao rezultat zimske kampanje 1942-1943), i onda ih uništi. Međutim, operacija Citadela, kako je nazvana u planovima komande Wehrmachta, nije uspjela. Nemci su generalno izgubili bitku kod Kurska.

"Glavni rezultat Kurske bitke je da nakon poraza u njoj Nijemci više nisu imali priliku da pokrenu velike ofanzivne operacije. Ovo je bila posljednja velika ofanziva Wehrmachta na njemačko-sovjetskom frontu tokom II. svjetskog rata, nakon kojeg je nacistička Njemačka konačno izgubila inicijativu na Istočnom frontu“, naglašava Jens Wehner, kustos Vojnoistorijskog muzeja Bundeswehra u Drezdenu.

Kako objašnjava minhenski istoričar Roman Töppel, "zato su mnogi generali Wehrmachta koji su se zalagali za bitku kod Kurska kasnije počeli tvrditi da je ideja o pokretanju ove bitke pripadala isključivo Hitleru. Međutim, to nije tako. Samo Hitler je u početku bio protiv bitke kod Kurska. General-pukovnik Rudolf Šmit, komandant 2. tenkovske armije, došao je na ideju da izvede operaciju Citadela, a onda se Hitler uverio u njenu neophodnost."

Sva odgovornost- na Hitlera?

Roman Toeppel već dugi niz godina proučava istoriju bitke kod Kurska. Čak je napisao i knjigu o njoj pod nazivom "Kursk 1943. Najveća bitka Drugog svetskog rata" ("Kursk 1943. Die größte Schlacht des zweiten Weltkrieges"). Objavljena je na njemačkom jeziku 2017. godine, prevedena na španski, engleski, francuski, a sada se pojavila i na ruskom. Kao izvori korišteni su arhivski materijali i vojni dnevnici. Roman Töppel je jedan od rijetkih istoričara koji je dobio pristup arhivi njemačkog feldmaršala, učesnika Prvog i Drugog svjetskog rata, Eriha fon Manštajna, koji je važio za najdarovitijeg stratega Wehrmachta. Arhivu čuva Mansteinov sin.

Radeći na ovoj knjizi, Töppel nije sebi zadao cilj da detaljno opiše tok bitke na Kurskoj izbočini. Umjesto toga, pokušao je da razbije mnoge zablude koje do danas postoje u vezi s bitkom kod Kurska. Tako neki istoričari i memoaristi tvrde da je operacija "Citadela" koju su preduzeli Nemci, koja je bila prolog bitke kod Kurska, mogla uspešno da se završi da ju je Hitler ranije započeo. Ali on je želio da sačeka isporuku novih tenkova i zato je odložio za jul.

"U nizu vojnih memoara treba pročitati da bi Nemci, da su Nemci započeli ovu operaciju u maju 1943. godine, ona bila uspešna. Ali to je potpuno netačno: nije bilo moguće započeti u maju, jer su vremenski uslovi na Istočni front to nije dozvolio: kiša je neprestano padala“, podsjeća Roman Töppel.

Uništeni nemački samohodni top "Ferdinand"

Hitler je zaista polagao velike nade u nove modele tenkova. "Nemci su u Kursk doneli dosta najnovije opreme, na primer, oko 130 teških tenkova Tiger. U borbama je učestvovalo više od 1.300 aviona Luftvafea", nabraja Jens Wehner. Istina, treba napomenuti da se ove i druge brojke koje navode historičari i memoaristi ponekad značajno razlikuju, ovisno o izvorima.

Bitka kod Prohorovke: ko je pobedio?

Šta god da je bilo, ali uspjeh je u početku bio na strani Wehrmachta i upravo u toku tenkovske bitke 12. jula 1943. godine kod Prohorovke, koja je postala najpoznatiji dio operacije Citadela. Prema vojnom istoričaru Karlu-Heinzu Frizeru, u ovoj bici je učestvovalo 186 njemačkih i 672 sovjetska tenka. I iako njemačke trupe nisu uspjele zauzeti stanicu Prokhorovka, gubici Crvene armije bili su vrlo osjetljivi: izgubila je 235 tenkova, a Nijemci - manje od deset.

"U bici kod Prohorovke, sovjetske trupe su pretrpjele porazan poraz. Međutim, njihova komanda je prikazala ishod bitke kao pobjedu i to prijavila Moskvi. U svjetlu konačne pobjede Crvene armije u bici kod Kurska , tada je izgledalo prilično uvjerljivo,” kaže istoričar Matijas Uhl).

Ali kako je Crvena armija, čije su snage znatno nadmašile neprijatelja (skoro dvostruko više tenkova i 130 hiljada vojnika i oficira naspram 70 hiljada Nemaca), mogla da izgubi ovu bitku? Prema Karl-Heinzu Frizeru, u bici kod Prohorovke, sovjetski generali su napravili mnogo grešaka jer ih je Staljin požurio. Platili su ljudskim životima. Tako je 29. tenkovski korpus, upućen u ofanzivu bez dovoljnog prethodnog izviđanja, dočekan vatrom njemačkih tenkova skrivenih u skloništu. I bio je skoro potpuno uništen.

Warlord legendaErich von Manstein

Postoje i tvrdnje da su Nijemci izgubili bitku kod Kurska zbog Hitlerovog preranog naređenja da zaustave ofanzivu na sjevernom sektoru i prebace pojedine tenkovske jedinice iz Kurska na Siciliju, gdje su se iskrcale britanske i američke trupe. Roman Töppel i Jens Wehner to pobijaju.

Kako je Töppel objasnio, "U početku se takav mit pojavio u memoarima Ericha von Mansteina. Međutim, ovo je samo legenda. Bilo bi tako teških gubitaka da u ljeto 1943. na Istočnom frontu nisu otišli na ofanzivno, ali je ostao na odbrambenim pozicijama.

"U stvari, ni to nije tako. Počnimo s činjenicom da operacija Citadela Nijemce nije koštala tako ogromnih gubitaka. U svakom slučaju, oni nisu premašili gubitke pretrpljene tokom odbrambenih borbi. I drugo, 1943. godine Nijemci su strana jednostavno nije imala priliku da ostane u defanzivi i zadrži snagu, jer bi Crvena armija ionako krenula u ofanzivu, a teške borbe, koje bi dovele do ništa manje gubitaka, bile bi neizbježne", objašnjava Roman Töppel .

Revalorizacija uRusija, potcenjivanje na Zapadu

U sovjetskoj i ruskoj istoriografiji Kurska bitka se smatra završnom prekretnicom Drugog svjetskog rata i trećom najvažnijom bitkom nakon odbrane Moskve i bitke za Staljingrad. Međutim, njemački istoričari pobijaju takav stav.

"Bitka kod Kurska bila je najveća i jedna od najkrvavijih bitaka Drugog svjetskog rata, ali nipošto odlučujuća. Dapače, najkasnije već 1942. godine, nakon neuspjeha operacije Barbarossa i dvije neuspješne njemačke ofanzivne operacije na Istočnom Fronta, kao i od Ulaskom Sjedinjenih Država u rat, nakon bitke na atolu Midvej, usled koje je inicijativa na pacifičkom teatru operacija prešla na Amerikance, postalo je jasno da Nemačka ne može da pobedi. ovaj rat“, navodi Roman Töppel.

Ali na Zapadu se bitka kod Kurska, naprotiv, potcjenjuje. Prema Jensu Veneru, oni znaju više o Staljingradskoj bici i savezničkom iskrcavanju u Normandiji, kao io vojnom sukobu između anglo-američkih i italo-njemačkih trupa u sjevernoj Africi. Međutim, oni koji su istinski zainteresovani za istoriju Drugog svetskog rata dobro znaju za Kursku bitku, jer ona ima veliki vojno-istorijski značaj.

Kako god bilo, prerano je stati na kraj proučavanju Kurske bitke, smatra Matija Uhl. "Da bi stekli pravu sliku o stvarnosti ove bitke, naučnici moraju još dosta raditi u sovjetskim i njemačkim arhivima, proučiti mnogo dokumenata i materijala. Sada, na primjer, istoričari analiziraju njemačke ratne dokumente, koji , nakon Drugog svetskog rata, dugo vremena smešteni u arhive Ministarstva odbrane SSSR-a, a potom i Rusije. Trenutno se ti papiri digitalizuju, a uskoro će svi biti dostupni na internetu", rekao je nemački istoričar. u intervjuu za DW.

Vidi također:

Najduži dan u istoriji

„Dan D“ se na Zapadu obično naziva 6. jun 1944. godine, kada su se trupe zapadnih saveznika u antihitlerovskoj koaliciji iskrcale na obalu Francuske, u Normandiji. U toku jedne grandiozne i skupe operacije otvoren je Zapadni front u Evropi, koji je bio veoma važan u Drugom svjetskom ratu.

Najduži dan u istoriji

Operacija Overlord

"Overlord" - to je bio naziv ove vojne operacije u štabnim dokumentima. Uključuje vojne, pomorske i zračne snage iz 14 zemalja, uključujući Sjedinjene Države, Veliku Britaniju, Poljsku, Kanadu, Francusku, Grčku, Češku i Australiju. Samo prvog dana operacije bilo je uključeno oko 5300 brodova, čamaca i barži, 8000 jurišnih aviona i bombardera, 170 hiljada vojnika.

Najduži dan u istoriji

Glavni komandant Eisenhower

Glavnokomandujući je bio general Dvajt Dejvid Ajzenhauer, kasnije 34. predsednik Sjedinjenih Američkih Država. Prije operacije u Normandiji, 1942-43, komandovao je savezničkim snagama koje su porazile nacističke njemačke snage u sjevernoj Africi, na Siciliji, a također i u kopnenoj Italiji.

Najduži dan u istoriji

Najveća amfibijska operacija

Prije početka operacije, obilne kiše pogodile su Normandiju. U ovako teškim vremenskim uslovima iskrcavanje na obalu smatralo se nemogućim. Ali kašnjenje je povećalo rizik od curenja povjerljivih informacija. A ofanziva je zakazana samo dan kasnije od planiranog: jurišne jedinice iskrcale su se u rano jutro 6. juna 1944. godine. Tako je započela najveća amfibijska vojna operacija u istoriji.