Биографии Характеристики Анализ

Английский для биологов (English for Biologists).

kAZAN FEDERAL UNIVERsITY

Essential English for Biology Students

kazan

Печатается по решению Редакционно-издательского совета

ФГАОУВПО «Казанский (Приволжский) федеральный университет»

учебно-методической комиссии Института языка

заседания кафедры английского языка

Научный консультант

Докт.фил.наук, профессор Г.А. Багаутдинова

Рецензенты:

Канд.пед.наук, доцент И.З. Шахнина,

Докт.биол.наук, професcор А.А. Шинкарев

Арсланова Г.А., Сосновская Г.И., Гали Г.И., Васильева Л.Г.,

Шустова Э.В., Мельникова О.К

Essential English for Biology Students : учебное пособие по английскому языку для студентов биологических факультетов вузов. – Казань: Казанский университет, 2012. – 196 с.

Основная цель пособия “Essential English for Biology Students”помочь студентам естественно-научного профиля, изучающим биологию, усовершенствовать свои знания английского языка. Пособие состоит из 8 разделов, посвященных некоторым из основных проблем биологии, 24 уроков, 10 текстов для дополнительного чтения, кроме того, приводится перечень лексических единиц, часто вызывающих у студентов трудности в употреблении, также дается глоссарий основных биологических терминов.

Материал данного учебного пособия призван помочь студентам, изучающим английский язык специальной области «Биология» овладеть лексическим запасом, необходимым для чтения и перевода текстов научного характера, а также отработать навыки устных выступлений и проведения презентаций.

© Казанский университет, 2012

The Content

UNIT I. WHAT IS BIOLOGY? 5

Text 1.1 The Characteristics Of Life 5

Text 1.2. What Do Biologists Do? 14

Unit II. СELL 26

Text 2.1 Cell Theory 26

Text 2.2. Introduction To Cell Division 32

Text 2.3. Microscopes 38

UNIT III. MOLECULAR BIOLOGY OF THE GENE 46

Text 3.1. DNA Structure 46

Text 3.2 Chromosomes 53

INIT IV. INHERITANCE 62

Text 4.1. Variation 62

Text 4.2. Down"s Syndrome And Genetic Screening 72

UNIT V. NERVOUS AND HORMONAL COORDINATION 80

Text 5.1. Nerves And Hormones 80

Text 5.2. Setting up a nerve impulse 86

UNIT VI. EVOLUTION 94

Text 6.1. Theories Of Evolution 94

Text 6.2. Natural Selection 101

Text 6.3. Artificial Selection 108

Text 6.4. Human Evolution: Primate Ancestors 115

UNIT VII. PHOTOSYNTHESIS 124

Text 7.1. Photosynthesis: An Overview 124

Text 7.3. Photosynthesis In Different Climates 136

UNIT VIII. STRUCTURE AND TRANSPORT IN PLANTS 145

Text 8.1 The Leaf 145

Text 8.2. The Stem 152

SUPPLEMENTARY READING 158

Suggested Answers and Solutions 182

Glossary of Biological Terms 192

Appendices 196

References – Список использованной литературы 200

Web – Resources and Support 201

UNIT I. WHAT IS BIOLOGY?

Text 1.1 The Characteristics Of Life

Essential targets:

By the end of this text you should be able to:


  • discuss the main features of living things;

  • discuss the stages of development of the science of biology.
Pre-reading

With your partner try to match the definition with the correct word. Guess if you are not sure! Then scan the text quickly to see if you were right.

Exercise A.


1.

feature

A.

a substance in general that everything in the world consists of

2.

matter

B.

a useless material or substance

3.

heat

C.

natural world in which people and animals live

4.

chemical

D.

the smallest unit of living matter

5.

cell

E.

outer form or outline

6.

environment

F.

a form of energy

7.

shape

G.

substance used in chemistry

8.

waste product

H.

something important or typical of a place or thing

Read the given text and make your essential assignments:

Biology is the study of life and living organisms. For as long as people have looked at the world around them, people have studied biology. Even in the days before recorded history, people knew and passed on information about plants and animals.

Modern biology really began in the 17 th century. At that time, Anton van Leeuwenhoek, in Holland, invented the microscope and William Harvey, in England, described the circulation of blood. The microscope allowed scientists to discover bacteria, leading to an understanding of the causes of disease, while new knowledge about how the human body works allowed others to find more effective ways of treating illnesses. All these new knowledge needed to be put into order and in the 18 th century the Swedish scientist Carl Linnaeus classified all living things into the biological families we know and use today.

In the middle of the 19 th century, unnoticed by anyone else, the Austrian monk Gregor Mendel, created his Laws of Inheritance, beginning the study of genetics that is such an important part of biology today. At the same time, while traveling around the world, Charles Darwin was formulating the central principle of modern biology – natural selection as the bases of evolution.

It is hard to believe, but the nature of viruses has become apparent only within the last half of the 19 th century and the first step on this path of discovery was taken by the Russian botanist Dmitry Ivanovsky in 1892.

In the 20 th century biologists began to recognize how plants and animals live and pass on their genetically coded information to the next generation. Since then, partly because of developments in computer technology, there have been great advances in the field of biology; it is an area of ever-growing knowledge.

During the past few hundred years biology has changed from concentrating on the structure of living organisms to looking more at how they work or function. Over this time biologists have discovered much about health and disease, about the genes which control the activities of our bodies and how humans can control the lives of other organisms. We need to understand how our activities affect the environment, how humans can take responsibility for their own health and welfare and how we must be careful to make appropriate rules for the use of our genetic information.

Nowadays biologists are making fantastic discoveries which will affect all our lives. These discoveries have given us the power to shape our own evolution and to determine the type of world we will live in. Recent advances, especially in genetic engineering, have dramatically affected agriculture, medicine, veterinary science, and industry, and our world view has been revolutionized by modern developments in ecology. There has never been a more exciting nor a more important time to study biology.

Biology is the scientific study of life. But what is life? When we see a bird on a rock it may seem obvious that the bird is alive and the rock is not, but what precisely makes the bird alive and the rock not? Throughout history, thinkers in many fields tried to define life. Although they have failed to provide a universally accepted definition, most scientists agree that all living things share certain basic characteristics:

■ Living things are made of organized structures.

■ Living things reproduce.

■ Living things grow and develop.

■ Living things feed.

■ Living things respire.

■ Living things excrete and waste.

■ Living things respond to their surroundings.

■ Living things move.

■ Living things control their internal conditions.

■ Living things are able to evolve.

Non-living systems may show some of the characteristics of living things, but life is the combination of all these characteristics.

Organization. All things are made of chemicals, but in living things the chemicals are packaged into highly organized structures. The basic structure of life is the cell. Cells themselves contain small organelles that carry out specific functions. A cell may exist on its own or in association with other cells to form tissues and organs. Because of their highly organized structure, living things as organisms.

Reproduction. Reproduction is the ability to produce other individuals of the same species. It may be sexual or asexual. Reproduction involves the replication of DNA. This chemical contains genetic information which determines the characteristics of an organism, including how it will grow and develop. The continued existence of life depends on reproduction, and this is perhaps the most characteristic feature of living things. Reproduction allows both continuity and change. Over countless generations this has allowed species to become well suited to their environment, and life to evolve gradually to more complex forms.

Growth and development. All organisms must grow and develop to reach the size and level of complexity required to complete their life cycle. Growth is a relatively permanent increase in size of an organism. It is brought about by taking in substances from the environment and incorporating them into the internal structure of the organism. Growth may be measured by increases in linear dimensions (length, height, etc.), but is best measured in terms of dry weight as this eliminates temporary changes due to intake of water which are not regarded as growth. Development involves a change in a shape and form of an organism as it matures. It is usually accompanied by an increase in complexity.

Feeding. Living things are continually transforming one form of energy into another to stay alive. Although energy is not destroyed during these transformations, heat is always formed. Heat is a form of energy which cannot be used to drive biological processes, so it is sometimes regarded as `wasted energy`.

Living things have to renew their energy stores periodically from their environment, to continue transforming energy and to replace the `wasted energy`. They also have to obtain nutrients – chemicals that make up their bodies or help them carry out their biological processes. Living things acquire energy and nutrients by feeding, either by eating other organisms, or by making their own food out of simple inorganic chemicals using energy from sunlight or from chemical reactions.

Respiration. Living things need energy to stay alive and to do work. Although food contains energy, this is not in a directly usable form. It has to be broken down.

The energy released during the breakdown is used to make ATP (adenosine triphosphate) in a process called respiration. ATP is an energy rich molecule and is the only fuel that can be used directly to drive metabolic reactions in living organisms.

Excretion. The energy transformations that take place in an organism involve chemical reactions. Chemical reactions that occur in organisms are called metabolic reactions.

Waste products are formed in these reactions, some of which are poisonous, so they must be disposed of in some way. The disposal of metabolic waste products is called excretion.

Responsiveness. All living things are sensitive to certain changes in their environments (stimuli) and respond in ways that tend to improve their chances of survival.

The degree of responsiveness depends on an organism`s complexity: a bacterium may be limited to simple responses, such as moving towards favorable stimuli or away from harmful ones; people can make highly sophisticated responses to a wide variety of stimuli which they may perceive either directly or with the aid of technological devices.

Movement. Responses usually involve some form of movement. Movement of whole organisms from one place to another is called locomotion. Plants and other organisms that are fixed in one place do not display locomotion, but they can move parts of their bodies. Movements of living things differ from those of non-living things by being active, energy-requiring processes arising from within cells.

Homeostasis. All living things are, to some extend, able to control their internal conditions so that their cells have a constant chemical and physical environment in which they can function effectively. The regulation and maintenance of a relatively constant set of conditions within an organism is called homeostasis. Homeostasis is a feature of all living systems, from a single cell to a whole biosphere (the part of Earth containing life).

Evolution. Living things are able to change into new forms of life. This evolution usually takes place gradually over successive generations in response to changes in the environment.

Glossary of essential terms for you to know




English term

Russian equivalent

1.

to accept

принимать

2.

to accompany

сопровождать

3.

to acquire

приобретать

4.

advance

продвижение (вперед), прогресс

5.

to allow

позволять

6.

apparent

очевидный, явный

7.

to arise

возникать; появляться

8.

arrangement

устройство; расположение

9.

to arrange

располагать; устраивать

10.

because of

из-за, вследствие

11.

blood

кровь

12.

to bring about

вызывать

13.

capacity

способность

14.

to carry out

выполнять; осуществлять

15.

cause (n.)

причина

16.

to cause (v.)

вызывать

17.

certain

определенный; некий; некоторый

18.

circumstance

обстоятельство

19.

coded information

закодированная информация

20.

to complete (v.)

заканчивать; завершать;

21.

complete (adj.)

полный

22.

to contain

сoдержать

23.

to define

определять

24.

to determine

определять; решать; устанавливать

25.

to develop

развивать

26.

to describe

описывать

27.

to destroy

уничтожать; разрушать

28.

dimension

размер, величина; измерение

29.

to display

показывать; проявлять; обнаруживать

30.

to dispose

избавляться от чего-либо; располагать

31.

due to

из-за, вследствие

32.

either … or

или…или; либо…либо

33.

to eliminate

уничтожать

34.

internal

внутренний

35.

to evolve

развивать

36.

to fail

отсутствовать; не хватать

37.

feature

особенность; характерная черта

38.

to govern

регулировать; управлять

39.

to grow

расти, увеличиваться

40.

gradually

постепенно

41.

generation

поколение

42.

height

высота, вышина, рост

43.

harmful

вредный

44.

inheritance

наследственность

45.

to involve

включать; вовлекать

46.

to increase

увеличивать; усиливать

47.

in terms of

исходя из; на основании чего-либо

48.

input of sth.

потребление чего-л.

49.

to include

включать

50.

law

закон

51.

matter

вещество, материя

52.

to move

двигать, передвигаться

53.

to occur

случаться, происходить

54.

to pass

1.проходить; переходить; 2. (on) передавать

55.

to put into order

привести в порядок; упорядочить

56.

to perform

выполнять, совершать

57.

to possess

обладать

58.

starch

крахмал

59.

to survive

выжить; пережить

60.

way

способ

Your Essential Assignments

I. Quick check

A. Decide if the following statements are true or false.

1.) The earliest people must have known about plants or

They would have died.

2.) The microscope allowed biologists to treat illnesses.

3.) Darwin`s theory was one of the most important in biology.

4.) The study of biology has not changed at all over the centuries.

B. What is the difference between:

1.) the growth of a crystal and the growth of a plant

2.) the movement of a cloud and the movement of an animal?

II. Fill in the missing words:


Term (verb)

Noun

respond

.......

transform

.......

move

.......

develop

.......

respire

.......

create

.......

define

.......

III. Use monolingual English dictionary and write down what could

the words given below mean:

nutrient; sunlight; poison; breakdown; harmful.

IV. Find English equivalents to the following word combinations:




Russian term

English equivalent

общепринятое определение

выполнять (проводить) специальные функции

тот же самый вид растения; животного

постоянное увеличение размера

исходя из (на основании) сухого веса

из-за количества потребляемой воды

ускорять обмен веществ

улучшать шансы на выживание

с помощью технологических приборов

до некоторой степени

поддерживание постоянных условий

происходить постепенно

определять характеристики организма

реагировать на условия окружающей среды

известен как

V. Give Russian equivalents to the following English terms:



English term

Russian equivalent

1.

living things share certain basic characteristics

2.

to reach the size and level of complexity

3.

to measure by increase in linear dimensions (length; heights)

4.

temporary changes

5.

transform one form of energy into another

6.

to obtain nutrient chemicals

7.

to make their own food

8.

energy–rich molecule

9.

sensitive to certain changes in their environment

10.

degree of responsiveness

11.

moving toward favourable stimuli

12.

wide variety of stimuli

13.

energy–requiring processes

14.

to be known as

VI. Find synonyms among the pool of words:

Pool of words

Synonyms

1) 1.determine/2.start/3.change/4.alter/5.define/6.begin

2) 1.breath/2.initiate/3.happen/4.respiration/5.occur/6.start

3) 1.investigation /2.dimension /3.research /4.size

4) 1.due to/2.possess/3.ruin/4.because of/5.have/6.destroy

VII. Answer the following questions. Use all information given before:

  1. Have scientists provided a universally accepted definition of life?

  2. What is a living thing?

  3. What is a non-living thing?

  4. What can living things do that non-living things can not?

  5. What do cells contain?

  6. What does genetic information determine?

  7. How is growth brought about?

  8. Can heat be used to drive biological processes?

  9. How do living things acquire energy and nutrients?

  10. What do living things need to stay alive?

  11. What does the degree of responsiveness depend on?

  12. How do movements of living things differ from those of non-living?

  13. What is homeostasis?
VIII. Match the sentence halves. Make complete sentences:

1.

Biologists are making discoveries

A.

those of non-living things by being energy-requiring processes arising from within cells.

2.

Growth is accompanied by

B.

one of the main features of living things.

3.

DNA contains genetic information which

C.

are transforming one form of energy into another.

4.

Movements of living things

differ from


D.

all living things share certain basic characteristics.

5.

Reproduction is

E.

chemicals are packed into highly organized structures.

6.

To stay alive living thing

F.

an increase in complexity.

7.

Most scientists think that

G.

determines the characteristics of an organism, including how it will grow and develop.

8.

In living things

H.

which will affect all our lives.

IX. Read and translate the short text without any dictionary:

Fact of life:

The continued existence of life depends on reproduction, and this is perhaps the most characteristic feature of living things. Reproduction allows both continuity and change. Over countless generations this has allowed species to become well suited to their environment, and life to evolve gradually to more complex forms.

X. Food for thought:

a) You might be familiar with the mnemonic (memory aid) `Richard Of York Gave Battle In Vain` for remembering the colors of the spectrum – red, orange, yellow, green, blue, indigo, and violet. Suggest a mnemonic for the ten characteristic features of living things described in this unit. You can change the order of the features.

b) Robots can move and respond, and require energy to maintain their organization and a constant internal environment. How would you argue that robots are non-living objects? A robot could be made that has all the characteristic features of living things. Would it still be non-living?

XI. Translate into English using all the active possible:


  1. Биологическая наука изучает все живые организмы, населяющие нашу планету.

  2. Даже в самые отдаленные времена люди пытались понять окружающий их мир и обладали довольно обширными знаниями о растениях и животных.

  3. Современная биология начала развиваться в XVII веке.

  4. Микроскоп, изобретенный Левенгуком, позволил ученым обнаружить мир микроорганизмов.

  5. В XVIII веке Карл Линней заложил основы современной классификации живых существ.

  6. Законы наследственности и принцип естественного отбора были сформулированы в XIX веке.

  7. В наши дни знания человека в области биологии растут очень быстро благодаря компьютерным технологиям.

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РФ ФГБОУ ВПО «УДМУРТСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ» ФАКУЛЬТЕТ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

О. С. Воеводина, О.Ю. Нестерова, А.Р. Садыкова

English for biotechnologists and biologists:

Английский язык для биотехнологов и биологов

Воеводина О.С., Нестерова О.Ю., Садыкова А.Р.

English for biotechnologists and biologists: Анг-

лийский язык для биотехнологов и биологов: Учеб. пособие. Ижевск: Изд-во «Удмуртский университет», 2012. – 375с.

Пособие нацелено на подготовку студентов к работе со специальной литературой, обучение устным формам общения по научной тематике на материале предложенных текстов, системное развитие коммуникативных способностей студентов, расширение их активного и пассивного лексического и грамматического запаса.

Пособие предназначено для студентов, обучающихся по направлениям, связанным с биологией, биотехнологией, химией, медициной. Учебное пособие предназначено для студентов очной формы обучения, которые продолжают изучение английского языка на основе знаний, приобретенных в средней школе. Также пособие рекомендуется студентам языковых факультетов для переводов текстов естественно - научной направленности.

© Воеводина О.С., Нестерова О.Ю., Садыкова А.Р., 2012

© ФГБОУ ВПО «Удмуртский государственный университет»

Contents chat………………………………..

Предисловие. ………..………..……..……..

Глава 1.Вкусы различны..…………………

Глава 2.Современное образование и его исто-

рия………………………………………….

Глава 3. Наш дом………………...…………

Глава 4. Наше питание ………..……………

Глава 5. Химия ….………………………….

Глава 6. Биология и цитология……………

Глава 7. Эмбриология и физиология………

Глава 8. Биохимия ………………………….

Глава 9. Биофизика …………………………

Глава 10. Физико-химические методы иссле-

дования в биохимии. Лаборатория….

Глава 11. Иммунология. Иммунная система

Глава 12. СПИД / ВИЧ ……………………..

Глава 13. Микробиология. …………………

Глава 14. Вирусология ……………………..

Глава 15. Раковые заболевания ……………

Глава 16. Общие понятия о биотехнологии

Глава 17. Генная инженерия. ……………..

Глава 18. Стволовые клетки ………..……..

Глава 19. Клонирование. ………………….

Глава 20. Этика биотехнологии……………

Глава 21. Нанотехнология ………………...

Приложение 1. ………………………………

Приложение 2……………………………….

Приложение 3……………………………….

Список использованной литературы………

Likes and dislikes

ple/Present Progres-

Questions and ques-

Plural/singular noun

Past Simple/Past

Future Simple/Future

Countable and un-

Chemistry and its

Adjectives order

Words of Latin and

Simple Tenses Re-

Adjectives and ad-

Present Perfect Pro-

Physico-chemical

Past Perfect / Past

Perfect Progressive

Future Perfect/ Fu-

ture Perfect Progres-

All tenses revision

Reported speech /

Sequence of tenses

Biotechnological

Letter of thanks

science. General

The complex object

The complex subject

Biotechnological

Grammar revision

Предисловие

Учебное пособие составлено на основе примерной программы Министерства высшего и среднего специального образования РФ по английскому языку для студентов высших учебных заведений неязыковых специальностей, с учетом требований федеральных государственных стандартов (ФГОС). Пособие предназначено студентам (бакалаврам и магистрам), обучающимся по естественно научным направлениям подготовки: биология, химия, биотехнология, а также студентам-медикам.

Пособие является результатом интеграции специалистов языковой подготовки и специалистов в области биологии и биотехнологии. Следовательно, оно позволяет осуществлять целенаправленную языковую подготовку в вышеуказанных областях, с учетом их профессиональной специфики и применение полученных знаний и умений в дальнейшей деятельности.

Учебное пособие предназначено для студентов очной формы обучения, которые продолжают изучение английского языка на основе компетенций, приобретенных в средней школе, и может быть условно разделено на 2 части.

Первая часть – вводная, она включает в себя тексты общего и ознакомительного характера, не имеющие сложных грамматических конструкций и специальных терминов. Целью является повторить, активировать и систематизировать уже имеющиеся знания учащихся.

Соответственно, вторая часть имеет более сложные грамматические конструкции и специализированный словарный запас - термины, необходимые выпускникам данных направлений. Эта часть профессионально ориентирована и включает в себя темы, непосредственно изучаемые студентами биотехнологами и биологами и на родном языке.

Основной целью обучения студентов является достижение ими практического владения английским языком, т.е. компетентное использование языка выпускниками ВУЗа в их практической деятельности. В соответствии с требования ФГОС это включает наличие следующих умений (компетенций):

- владение одним из иностранных языков на уровне не ниже разговорного (лексический минимум

в объеме 4000 учебных лексических единиц общего и терминологического характера);

- демонстрация способности к коммуникации и навыкам делового общения на иностранном языке (использование знания иностранного языка в профессиональной деятельности, в профессиональной коммуникации и межличностном общении);

Данное пособие содержит лексикограмматический материал для профессионального и бытового общения и чтения научной литературы, способствует формированию у будущих специалистов умение работать самостоятельно (реферирование и аннотирование) с научно-популярными и научными текстами по данной тематике; формирует

навыки научно-технического перевода и умение

общаться на английском языке.

В каждой главе предлагается новая лексика и термины, упражнения по использованию профессионального лексикона, вопросы на понимание текста и на расширение кругозора учащихся, различные виды чтения (просмотровое, ознакомительное, информативное, аналитическое), упражнения на перевод, творческие задания и задания на написание письменных высказываний.

Главы состоят из разминки в виде общих вопросов, основного текста на определенную тематику, ряда упражнений, способствующих расширению и закреплению активного словарного запаса, навыку говорения, развитию монологической и диалогической речи. Конечный этап работы с текстом - это, как правило, устное изложение на заданную тему с использованием нового лексического материала.

Далее предложен ряд упражнений на повторение грамматики. Грамматические упражнения намеренно используют более простой и иногда отвлеченный словарный запас, чтобы учащиеся могли полностью сконцентрироваться только на грамматических конструкциях. В сочетании со словарным запасом они применяются в конце главы в творческих или письменных заданиях.

Каждая глава также содержит дополнительный текст, соответствующий заявленной теме, и ряд упражнений к нему.

Для полного освоения и корректного употребления лексики студентам предлагается перевести текст с русского на английский язык.

Написание эссе, письма, сочинения, доклада присутствуют в каждой теме, так как умение их составлять и корректно оформлять видится для будущих специалистов необходимым.

В конце каждой главы учащимся предложены творческие задания. Это может быть презентация, дискуссия, разработка проекта или ролевая игра, где студенты вырабатывают коммуникационный навык. Стоит отметить, что такие задания особенно нравятся студентам, так как они имитируют жизненные ситуации и закрепляют словарный запас в игровой форме.

В конце пособия приведены дополнительные тексты на соответствующие разделам тематики, которые, при желании, можно использовать для продолжения уроков или самостоятельной работы учащихся. Предполагается, что они могут быть использованы в качестве дополнительного материала, расширяющего грамматический и лексический запас и кругозор учащихся.

Оригинальность пособия заключается в том, что оно построено по принципу усложнения не только языкового материала, но и материалов, касающихся соответствующей тематики.

В процессе достижения цели обучения, кроме практических задач решаются воспитательные и общеобразовательные задачи, способствующие повышению общего и культурного уровня студентов, расширению их кругозора, всестороннему развитию личности.

Наряду с аудиторными занятиями предполага-

ется обязательная самостоятельная внеаудиторная работа студентов, включающая выполнение домашнего задания, чтение дополнительной литературы, создание презентаций, исследовательскую работу, написание академического эссе и других письменных высказываний с элементами рассуждения.

В пособии использованы тексты и статьи из различных источников, в том числе отечественных и зарубежных учебников и энциклопедий. Список использованной литературы прилагается в конце данного пособия.

Благодарности.

Авторы выражают благодарность Шишкиной Раисе Гавриловне и Барсукову Алексею Константиновичу поддержавшим проект создания учебного пособия «Английский для биотехнологов», благодаря чему стала возможной публикация издания настоящей книги.

Likes and dislikes

1. Speak on the things you like and dislike in gen-

2. Categorize your likes and dislikes according to this table and examples given below:

3. You start to study biotechnology. Read and translate the text about tastes of one of your colleagues.

Biotechnologist’s favorite things

Studying of biotechnology is a very high priority with me, especially as I dreamt to study biology and chemistry in complex from my childhood. So there’re times when I break my agenda, go absolutely crazy and escape to my laboratory and work for the whole day without food and sleep. I really enjoy re-

searching of undiscovered things.

I’ve got a superb laboratory – over 200 various chemical devices as well as chemicals itself – so you can guess that I just adore making experiments. I really like the entire content of my laboratory – all these tubes, shakers, washers, automatic dispensers and photocolorimeters. Ever since I was young I’ve loved looking at chemical reactions.

I’m very fond of rats and mice – I’ve got two white mice at home, Arethna and Flossie. I like outstanding scientists and I read their works on brilliant biotechnology. I watch scientific programs on the television, as well. Some of them are wonderful. Also on my list of likes must be Jamaica. I love going on holiday and I go back there as often as I can. I can find many new interesting species of flora and fauna there.

I tend to wear white overall – maybe because I couldn’t afford it when I was a school pupil. I like wearing gloves and a mask, but I can’t stand gloves when they are torn! One of my pet hates* is when chemist’s shops don’t have gloves in my size. I think that’s really awful.

There’re lots of other things I don’t like. I detest violence, and the idea of nuclear war is very frightening indeed. I don’t mind being interviewed, but I get annoyed when I get too much attention to my personality. I absolutely hate when people say that biotechnology is a boring thing – such people promote ignorance. I’m also not too keen on rude people and Australian soap operas – they are dreadful.

*pet hates BrE /pet peeveAmE – something that you strongly dislike because it always annoys you.

make experiments

promote ignorance

tear (tore, torn) (v)

4. Read the first 3 paragraphs of the text and write down things that a biotechnologist likes. Then read the final two paragraphs and find things that he dislikes.

5. Which of biotechnologist’s likes and dislikes do you share with him? List five things that you really like and five that you dislike.

6. Find in the text eight verbs refer to likes anddislikes . Draw a line and write most positive above one end of the line and most negative above the other end. Position the verbs along the line according to how positive or how negative they are.

7. What famous person would you like to interview? Give reasons for your choice.

Make your own interview with the famous person you like.

8. Give all possible variants & translate them into Russian .

Great (elephant, aim, singer, lection, at painting, grandfather).

9. Paraphrase the following using the possessive

Example: The son of our manager - our manager"s son.

1) the clinic of Mr. Smith; 2) a doll of the girls;

3) the works of Rembrandt; 4) a toy of the baby; 5) a meeting of the employees; 6) the bags of those women; 7) the orders of our boss; 8) the books of the

children; 9) the cottage of my parents; 10) a garage of her cousin. 11) the mother of Kate and Mary; 12) the children of my aunt Ann; 13) the paintings by Picasso and Dali; 14) the times of Ivan the Terrible; 15) oil wells of Saudi Arabia.

10. Replace the nouns in the possessive case by the prepositional groups where possible.

Example: He always takes his brothers" bocks. - He always takes books of his brothers.

1) The only thing she wanted was to see her parents" house again. 2) No one could explain the young girl"s behavior at yesterday"s supper. 3) Last Sunday"s rugby match was disappointing. Our team lost. 4) The boy was looking through a children"s magazine. 5) After an hour"s break we resumed our work. 6) At that time he lived in a little flat for economy"s sake. 7) It was four and a half hours" ride. 8) I don"t like cow"s milk. 9) He was puzzled by Ann and Peter"s visit. 10) When Friday came, he was at his wit"s ends. 11) She dropped in at the chemist"s to buy some aspirin.

11. Remember verb tenses: Present Simple and

Present Progressive.

*Не забывайте, что следующие глаголы не могут использоваться во всех длительных временах:

глаголы, характеризующие умственную деятель-

ность: know, realize, suppose, understand, believe, remember, forget, think, assume, consider, expect, agree, mean, doubt и

глаголы эмоций: like, dislike, love, hate, envy, prefer,

wish, want, care идр.;

глаголы обладания: have, own, belong, contain и др.;

глаголы чувств: see, hear, smell, taste и др.

12. Find a mistake:

1) Don’t speak. The student is working. The student is working for three hours every day.

2) Right now I’m in laboratory. I sit at my workplace. I usually sit at this place.

3) Ali is speaking Arabic. Arabic is his native language, but right now he is speaking English about biopolymers.

13. Open the brackets and put the verb into the

Present Simple or the Present Progressive.

1) Be quiet, please. We (work) with electrophoresis’s camera and you (make) a lot of noise. 2) He always (go) for a walk in the evening. 3) Where is Jack? - He (do) chromatography in the laboratory. 4) She (cry). Is something wrong? 5) In the morning I (have) little time, so I (plan) my experiment in the evening. 6) A decade (describe) a period of ten years. 7) Her brother-biochemists (work) in Canada at present. 8) She always (dream) but (do) nothing to realize her dreams. 9) He (be) so suspicious to me at the moment. I wonder why. 10) Hurry up, Jane! We all (wait) for you in laboratory. 11) Turn off the gas. Don"t you see water in the tube (boil)? 12) The rats are still ill after experiment but they (get) better gradually. 13) Don"t bother her. She (take) her Immunology lesson: she always (take) it in the morning. 14) The living

standards (change). So, every month equipment (get) more expensive. 15) Tom and Mary (leave) for the Netherlands tomorrow. 16) I have just started Biochemistry courses. I (study) modification of proteins.

17) Mercury (boil) at 357.23 degrees Centigrade.

14. Define if the verb tenses in these sentences are correct.

1) I get up at seven in the morning.

2) I"m liking biochemistry.

3) He’s knowing interesting thing about biotechnology.

4) I think Mexico"s a beautiful country.

5) Universities are staying open late in USA.

6) He"s having a flat near the centre.

7) What are you thinking of Watson?

8) Peter"s in the laboratory. He makes experiment.

9) What are you thinking about?

15. Translate the following sentences into Eng-

1) Дважды в неделю он ходит в лабораторию.

2) Студент проводит эксперимент. 3) Вся группа сидит за столом и обсуждает полученные результаты. 4) Мы держим опасные вещества в вытяжном шкафу. 5) Иногда электрофорез идёт весь день. 6) Они редко ошибаются в расчётах. 7) Студент едет в университет. 8) Они ходят в библиотеку каждый день. 9) Мальчик учится. 10)Все любят смотреть на фракталы.

Английский язык для студентов биологов - Сидоров Л.Н., Саинова Д.З. - 1985

В основу учебника положена идея взаимосвязанного и одновременного развития навыков чтения, перевода, устной речи. Уроки построены на материале жизни и деятельности известных учений. Каждый урок состоит из ряда текстов, содержащих новый информационный материал по теме с разным целевым назначением.
Учебник предназначен для студентов биолого-почвенных факультетов университетов .

Допущено Министерством высшего и среднего специального образования СССР в качестве учебника для студентов высших учебных заведений , обучающихся по специальности "Биология "
Издательство Казанского Университета 1985

Научный редактор - кандидат наук Сидоров Л.Н.

Резиденты : заведующий кафедрой иностранных языков КХТИ, профессор Н.Х. Мифтахова, член-корреспондент Академии педагогических наук СССР, профессор А.А. Миролюбов

Предисловие

BASIC course

Lesson one. Biology
Grammar: Indefinite, Continuous, Perfect Tenses. Active. Voice.

Lesson two. Biology
Grammar: Indefinite, Continuous, Perfect Tenses. Active. Voice. Modal Verbs

Lesson three. Animals and Plants
Grammar: Perfect Continuous Tenses

Lesson four. Linnean system of classification
Grammar: Passive Voice

Lesson five. The Microscope
Grammar: Indefinite, Continuous, Perfect, Perfect Continuous. Tenses. Active and Passive

Lesson six. Charles Darwin
Grammar: Direct and Indirect Speech, Sequence of Tenses.

Lesson seven. The cell
Grammar: Participles. Forms and Functions

Lesson eight. The stuff of life
Grammar: Participles. Forms and Functions.

Lesson nine. Food factors
Grammar: Gerund. Forms and functions

Lesson ten. Timiryazev

Lesson eleven. A white-eyed fly
Grammar: Infinitive. Forms and functions

Lesson twelve. Improvement of plants
Grammar: Infinitive. Modal verbs and infinitive

Lesson thirteen. Louis Pasteur
Grammar: Subjunctive Mood

Lesson fourteen. Air Pollution
Grammar: Subjunctive Mood. Conditional Sentenses

Lesson fifteen. I.P.Pavlov
Grammar: Subjunctive Mood.

Texts for Home-reading

The Science of Biology
Basic Life Functions
Charles Darwin
The World of the Dolphin
Genetic and the Essence of Life
Bionics is the Science of the Future
Louis Pasteur
Environment Protection-Worldwide Concern
Ivan Pavlov

Supplementary Material for Grammar Revision
Краткий справочник по грамматике

Бесплатно скачать электронную книгу в удобном формате, смотреть и читать:
Скачать книгу Английский язык для студентов биологов - Сидоров Л.Н., Саинова Д.З. - 1985 - fileskachat.com, быстрое и бесплатное скачивание.

  • Я помогу выучить английский язык, самоучитель, Матвеев С.А., 2016 - Цель пособия - помочь всем желающим выучить английский язык самостоятельно. Эффективная авторская методика позволяет довольно быстро освоить структуру английского предложения … Книги по английскому языку
  • Английский язык, Счастливый английский.ру, Happy English.ru, Книга для учителя, 2 класс, Кауфман К.И., Кауфман М.Ю., 2012 - УМК “Happy English.ru” для 2-го класса входит в состав завершенной предметной линии “Счастливый английский.ру” “Нарру English.ru” для 2-11-х классов, которая … Книги по английскому языку
  • Английский язык, Книга для учителя, Enjoy English-1, Биболетова М.З., Добрынина Н.В., Ленская Е.А., 2001 - Книга для учителя является составной частью учебно-методического комплекта Enjoy English 1 для начальной школы. В Книге для учителя вы найдете … Книги по английскому языку
  • - Учебное пособие направлено на активизацию иноязычного профессионально-ориентированного общения студентов на основе аутентичных текстов, моделирования игровых ситуаций и проектирования системы учебно-ролевых … Книги по английскому языку
  • Самоучитель английского языка - книга репетитор - Кулиш В.Г. - Самоучитель английского языка - книга репетитор - Кулиш В.Г. - 2009. Рекомендованно учащимся, студентам, преподавателям, репетиторам и изучающим английский … Книги по английскому языку
29 сентября 2015



Спецкурс предназначен для студентов, аспирантов, сотрудников биофака, желающих научиться писать научные статьи на хорошем английском языке.

Курс включает в себя изучение теоретических основ академического английского языка и структуры научной статьи, обсуждение материалов редакторов зарубежных журналов и практические занятия.

Курс рассчитан на 8-10 занятий длительностью по 2 часа.

Занятия проходят по пятницам, с 18 до 20 ч, в ауд. 389 Биологического факультета ("интерактивная аудитория") и сопровождаются онлайн-трансляцией.
Онлайн-трансляция будет размещена этой странице сайта непосредстваенно перед каждым занятием (для обновления страницы нажмите ctrl+F5).

Запись на спецкурс - по электронной почте [email protected]

ВНИМАНИЕ! Количество мест ограничено!

В программе осеннего семестра 2015 г.

1. Academic English and Academic Writing: what do we mean by these terms?
2. The structure of a paper and linguistic peculiarities of its parts: an overview.

  • Proper style and its place in the overall picture of getting published: the rule of three C’s.
  • Drafting your paper: when to start writing?
  • Typical problems and errors of early career writers and the ways to overcome them.
  • Writing and science: history and mutual influence.

3. The structure of a typical clause: what makes a sentence really good.

  • The notion of a sentence within a text: the first sentence, the thesis statement and the concluding one.
  • How to write in a good style, how to shorten the sentences and to coordinate your ideas properly.
  • How to vary the sentence length and type to make your writing more attractive and less monotonous. Parallelism and its function in scientific writing. Avoiding plagiarism, reformulating ideas.
  • How to use linking words properly.

4. How to punctuate your piece properly: rules and tips.

5. How to avoid monotony in lexis: synonyms, collocations and useful expressions grouped in topics.

6. How to write Abstracts and Introductions.

7. Editing your own paper and peer-editing.

Курс включает в себя теоретические основы, обсуждение материалов редакторов зарубежных журналов и практические занятия. Курс рассчитан на 8-10 занятий длительностью 2 часа.

Преподаватель: Анастасия ШАРАПКОВА (филфак МГУ)

Все новости